Josephine
    Jag undrar vad skillnaden är på dessa två utbildningar. I Halmstad är det 40hp medan det är 60hp i Lund. Om jag väljer att gå i Halmstad, som jag har blivit antagen i, kommer jag då att ha behörighet för att läsa ett civilingenjörsprogram/utbildning på en annan skola då Halmstad endast erbjuder ingenjörsutbildningar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du menar hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programforutbildning/teknisktbasar40v - så är det utbildning på 40 Veckor (60 högskolepoäng).
    På högskolenivå i Sverige läser man 30 hp per termin /och termin är 20 veckor/.
    ***
    De två utbildningarna är alltså lika långa/omfattande.
    ***
    Tips - se innehåll i varje utbildning (det kan finnas varianter som Naturvetenskapligt-tekniskt basår eller endast "Tekniskt basår"); för att inte vilseleda dig - kan jag endast ge råd att du noga ser innehåll (vilka kurser som ingår) i just de utbildningsvarianterna som du står i valet mellan. Vid frågor är det bra om du kontaktar studievägledare på just den utbildningen som du har frågor om... Saken är den att Basår på högskolenivå hör till "förutbildningar" det är inte riktigt högskoleutbildningar... det är inte heller riktigt gymnasiala utbildningar - det är ngt. "mitt-emellan" och varje lärosäte får bestämma rätt mycket själva. Det är också frivilligt för lärosätena att erbjuda basår (de måste inte göra det). Ett lärosäte kan ta bort basår och basterminer, när som... De kan också ändra behörighetskraven /ex. börja kräva att man har godkänt betyg även i matte 3/... De kan ge platsgaranti på vissa av sina utbildningar, efter basåret.
    Som regel, brukar man anses behörig - även till utbildningar på andra lärosäten, efter ett basår på ett annat lärosäte... men det kan vi inte lova eller garantera, utan du får antingen chansa eller kontakta Antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa Efter basåret och fråga om de kommer att anse dig vara behörig efter basåret som innehåller "det och det..." och som ges på "det lärosäte...". Som sagt, oftast blir det inga problem att anses bli behörig; det enda som brukar vara stor skillnad är Biologi, som ingår i Naturvetenskapliga basår men ej i Tekniska - då blir man efte ett tekniskt basår inte behörig till läkar- eller tandläkarprogrammet, där biologi 2 krävs och inte heller till andra utbildningar där biologi 1 eller 2 krävs... men annars så brukar Tekniska basår innehålla Matematik 3 och 4; Fysik 1a och 2 samt Kemi 1 och 2 /dock kan vissa tekniska basår innehålla endast Kemi 1, och ej kemi2 - det får man se upp med om kemi 2 krävs för just "din" högskoleutbildning/.

    Vänligen och lycka till!

    ANNA