Michelle
    Hej! Jag är 19 år och tar studenten våren 2019. Går handel lärling och läser högskoleförberedning till. Jag vill läsa till Ambulanssjukvårdare. Vad mer behöver jag för att komma in? Måste jag läsa på komvux innan jag söker till ambulanssjukvårdare i högskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Utbildning till ambulanssjukvårdare brukar finnas på yrkeshögskolan, var god se Presentationer av yh utb till ambulanssjukvårdare.

    Studie- och yrkesvägledare

    Idag finns det endast pågående utb till ambulanssjukvårdare, utan framtida starter. Detta kan du se på på Myh hemsida.

    I slutet av Jan 2019 kommer Myh bevilja nya yh utbildningar och vi får hoppas att även nya starter på yh Ambulanssjukvårdare blir beviljade och då kan man också se vilken behörighet som kommer att krävas.

    Det som krävdes för att komma in på en pågående utb kan du se på medlearn.se/utbildning/ambulanssjukvardare/

    Det krävdes bl.a att man har arbetat som undersköterska inom sluten vård i minst 12 månader och att man har godkända betyg i några med.kurser som ex Medicin 1 och Vård-och omsorgsarbete 1&2 och Akutsjukvård;

    sedan känner vi också till att körkort behövs för att kunna få arbete som ambulanssjukvårdare.

    Jag tycker därför att du bevöver söka till komvux - utb till Undersköterska och, i fall du inte har körkort, att du börjar jobba mot att ta körkortet.