Emma
    Jag går första året på teknikprogrammet och i tvåan ska jag välja information- och mediateknik som inriktning, är det några speciella kurser jag behöver välja och vilket medelbetyg behöver jag för att komma in på ingenjör datateknik på tekniska universitetet i Luleå?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Det finns två olika utbildningar - civilingenjör Datateknik http://www.ltu.se/edu/program/TCDAA/TCDAA-Civilingenjor-Datateknik-1.76855?termin=H16
    och högskoleingenjör Datateknik http://www.ltu.se/edu/program/TIDAG/TIDAG-Hogskoleingenjor-Datateknik-1.76902?termin=H15
    på det tekniska Universitetet i Luleå.
    Det är olika behörighetskrav till dem.
    Är du intresserad av en av dem eller av båda?

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tack för snabbt svar, Bara den första civilingenjör datateknik
    • Mikael : Behörighet (särskild) till Civilingenjör Datateknik är Fysik 2, Kemi 1 & Matte 4. Jag skriver också ett nytt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, som du ser här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    så ingår det Fysik 2 och Matematik 4 i inriktning Teknikvetenskap.
    Du vill välja en annan inriktning.
    Som tur är, får både Fysik 2 och Matte 4 läsas som Programfördjupande på Teknikprogrammet. Det går också bra att läsa dem som kurser inom Individuellt val.

    Om du vill bli behörig till Civilingenjör Datateknik - finns det två alternativ:
    1. välja inriktning Teknikvetenskap och då läser du de behörighetsgivande kurser som obligatoriska
    eller
    2. fråga SYV på din skola om du kan läsa Fysik 2 och Matte 4 som Programfördjupande eller som Individuellt val.

    Hälsningar
    Mikael SYV