Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa!

    I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år. Du får, alltså, jobba - om du får ngt. jobb.

    Å andra sidan, så är du inte myndig. Dina vårdnadshavare (som oftast är föräldrarna) har väldigt mycket att säga till om - vad du ska göra: studera eller jobba, praktisera, resa, flytta eller göra ngt. annat.

    Från 18 år kan man läsa på en folkhögskola. Om man är yngre, kan kommunen köpa plats på folkhögskola eller på komvux eller någon distans undervisning.

    Om jag förstår det rätt, har du inte betyg från grundskola. Då finns det Sofia Distans - som erbjuder distansundervisning i grundskolekurser. Se info här >>>

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig på något sätt!

    Lycka till!

    Julia Syv