Erika
    Hej
    Om man går naturvetenskapsprogrammet inriktning natur, och vill läsa kurser som ger 2,5 i merit. Vilka ska man välja då? Jag läser moderna språk 3 nu vilket ger 0,5 och hade tänkt läsa engelska 7 vilket ger 1,0. Det innebär att jag har 0,5 kvar att läsa för, vilka kurser kan jag läsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    Meritpoängen beror i mångt och mycket även på Vilken utbildning du vill söka på högskolenivå; Om du söker till en högskoleutbildning som ej kräver särskild behörighet i matten, får du 0.5 meritpoäng för vardera kurser /godkända betyg i dem/ - Matematik 2 och 3.
    **** Men om du söker till en högskoleutbildning som ex. kräver godkänt betyg i matematik 4, får du meritpoäng för matte 5 och matte specialisering.
    Annars så ger Moderna språk 4 - en meritpoäng.
    Hänvisning: gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Vänligen
    ANNA

    • : Okej så om jag söker till läkare exempelvis så har jag endast möjlighet att få merit genom att läsa matte 5 och matte specialisering och moderna språk 4? Utöver engelska 7 och moderna språk 3.
    • Anna :

      Vid ansökan till läkarprogrammet, ger följande kombinationer av godkända betyg max i merit: moderna språk 3 och 4 och eng 7....... eller eng 7, mod.språk 3 och matematik 5..... eller mod.språk 3 och 4 samt matematik 5.... eller mod.språk 3 och 4 samt två olika kurser matematik specialisering.