Roland
    Hej jag tänker läsa Juristprogrammet. Jag vet att utbildningen är 4,5 år. Men vad händer efter man är klar med det. Vilka jobb möjligheter får man? Eller måste man läsa tre år till för att få ett jobb?

    Tack
    Roland Azeez

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roland,

    Som utbildad jurist kan man bl.a arbeta som Processförare/Processledare på Rättsavdelningen inom en myndighet, ex. på Försäkringskassan;
    som Organisationsjurist på Domstolsverket;
    som Familjerättsjurist eller Arbetsrättsjurist på advokatbyråer;
    som Jurist hos allmänna domstolar, privata företag eller hos Förvaltningsdomstolen;
    som Utredare inom kommuner och Offentliga förvaltningar eller hos Myndigheter, ex. hos Valmyndigheten;
    som Förrättningslantmätare på Lantmäteriet;
    som Verksjurist på t.ex Arbetsmiljöverket;
    som Affärsjurist hos privata företag;
    som Miljöjurist hos Miljörättsbyråer;
    som Föredragande/Beredningsjurist hos Kammarkollegiet;
    som Företagsjurist hos privata företag, bl.a hos rekryterings- och bemanningsföretag;
    som Försäkringsjurist hos försäkringsbolag;
    som Juridisk ombudsman hos Barnombudsmannen;
    som Jurist/Inspektör eller som Förvaltningsjurist hos IVO;
    som Förvaltningsjurist, anställd av en kommun, av Datainspektionen, Finansinspektionen, Spelinspektionen eller på ex. Transportstyrelsen och som Biträdande jurist inom olika stiftelser/bolag, hos privata företag och på juristkontoren;
    som Kommunjurist på kommunledningskontoren, statsdelsförvaltningar och kommunala bolag.