Justyna
    Hej!
    Jag går på Vård och omsorg programmet och vill plugga vidare till sjuksköterska.
    Jag undrar vad som händer ifall man får F på gymnasiearbete. Får man ingen examen? Vad behöver man examen till? Kan man fixa betyg i gymnasiearbete på Komvux? I så fall hur lång tid tar det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Justyna,
    examensbevis behöver du för att bekräfta att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Med F i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis och får då ut Studiebevis i stället. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Man kan - på komvux - komplettera studiebevis mot examensbevis. Det man förlorar på det är betyget i Idrott och hälsa 1 (för att den kursen får ej längre ingå i examensbevis från komvux). Man förlorar också tid - då man ej ska kunna komma in på högskola till hösten efter studenten, utan i så fall tidigast till våren året därpå.
    Man prövas också i BII, kompletteringsgruppen /om man kompletterar efter gymnasiet/ - och i BII urvalsgruppen är det ofta svårare att komma in på en högskoleutbildning.

    Ang. hur lång tid det tar att få godkänt betyg i gymnasiearbete på komvux? Kursen är en "normalstor kurs" dvs 100 poäng, som motsvarar heltidsstudier i 5 veckor.
    Men det är en fråga till komvux i din hemkommun om villkor på att göra GA, gymnasiearbete - om din kommun kan erbjuda den kursen på heltid /på fem veckor/ eller på halvtid /på 10 veckor/ eller under en hel termin /25% av studietakt - under en termin/. OBS! vill du söka till högskola till våren 2019, är sista dag att komplettera ansökan med betyg - 3 december 2018.

    Med "hemkommunen" menas det i utbildningssammanhang - den kommunen där man är FOLKBOKFÖRD.