Karolina

    Hej, jag går i natur. jag har läst matte 5 eng 7 om moderna språk spanska 3 och 4, jag har också individulla val ( företagsekonomi) jag har 3.5 i merit och vill veta om de resterande ämnen med merit också påverkar jämförelsetalet. Jag är medveten om att alla ämnen som ger merit eller inte påverkar jämförelsetalet. Kommer ämnen där jag har högst betyg i räknas med i merit gruppen( 2.5 ) och påverka jämförelsetalet, och de resterande räknas som U kurser och ej påverkar jämförelsetalet för att jag har redan Max i merit?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karolina,

    ang. U-kurser som är det ett Undantag, enligt Rektors beslut som man ibland, på vissa gymnasieskolor kan läsa en eller ett par U-kurser; vilket framgår i din individuella studieplan (vanligtvis Ansöker eleven särskilt om att få läsa utökat program).  Om du inte har ansökt om att läsa utökat program - och det inte i din individ.plan framgår att du läser på mer än heltid, dvs utökat program - då läser du ett "vanligt program", dvs på heltid.

    Och om det är så att du läser ett "vanligt program" då räknas alla betyg från examensbevis in i ditt jämförelsetal (förutom GA, gymnasiearbete) och sedan lägger man till de meritpoäng man har rätt till, dvs i ditt fall 2.5 och får fram ditt MERITVÄRDE.

    Vänligen

    Julia syv

    P.S: om du inte vet om du läser utökat program med U-kurser - se i din individuella studieplan eller fråga SYV på din skola.