Tove

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet och har uppgifter i två ämnen som jag inte är säker på att jag kommer hinna lämna in innan betygen sätts. Vad händer om jag inte hinner lämna in och vad finns det för lösningar efter gymnasiet isåfall?

    • Mikael : Du kan med F i två kurser få ut examensbevis och med det också grundläggande behörighet till högskolestudier. Men vissa kurser måste man tvunget ha lägst E i, t.ex i gymnasiearbete, matematik 1, svenska 1 och engelska 5. Sedan är det också viss skillnad på högskoleförberedande- och yrkesprogram (vad gäller vilka kurser man får ha F i och ändå uppfylla kraven för examensbevis). Att du inte hinner lämna in alla uppgifter betyder inte heller per automatik att läraren sätter F betyg, du kanske får godkänt betyg ändå, för att läraren bedömer dina kunskaper i hela kursen. Gör ditt bästa och vi håller tummarna! Hör gärna av dig sen och berätta hur det gick! Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tove,
    om du inte uppfyller kraven för gymnasieexamen, får du ut studiebevis, som kan på komvux kompletteras upp till examensbevis. Du söker i så fall till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Kraven för examensbevis
    Det beror på vilka kurser man får F betygen. Max F man kan ha och ändå få ut examensbevis från gymnasiet är 250 poäng, men inte i vilka kurser som helst.

    Om du uppger vilka kurser din fråga gäller, kan vi förhoppningsvis ge ett bättre svar.