T
    Hej! Vi ska snart göra våra individuella val till årskurs två och jag funderar på att bland annat välja humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering - kriminologi. Jag har läst in mig lite på vad kriminologi handlar om och tycker att det verkar väldigt intressant. Dock skulle jag vilja ha en mer utförligare förklaring på vad en kriminolog gör och vad man kan arbeta som ute på arbetsmarknaden om man väljer att studera det på universitet.

    Till sist undrar jag också vilka universitet som erbjuder ett sådant program och om man kan utbilda sig till det även fast man går ekonomiprogrammet som jag gör.

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det vi vet om yrket kriminolog presenterar vi i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/kriminolog

    Det finns idag treåriga program på flera lärosäten som leder till kandidatexamen med huvudämne  Krimonologi. Det är enkelt att se var de utbildningar finns idag, men utb.utbud förändras...

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Thea,

    särskild behörighet till kandidatprogram i Kriminologi brukar bestå av godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matematik 2.
    Båda de kurserna ingår som obligatoriska i Ekonomiprogrammet, som du läser. Om du får examensbevis och godkända betyg i de två kurserna och om behörighetskraven ej förändras, blir du behörig till kriminologiprogrammen.
    Vänligen
    ANNA