Oliver
    Jag vill plugga politik eller statsvetenskap utomlands efter gymnasiet, exempelvis på Harvard eller kanske Oxford.
    Jag studerar idag teknikvetenskap så min kursplan är relativt tung inom matematik (läser 5an), fysik och engelska då jag har 7an.
    Kan man studera dessa program eller liknande utomlands, det som bekymrar mig är att jag inte läser samhällsorienterade kurser som finns på ekonomi och samhällsprogrammen?
    I Sverige skulle jag ju bli behörig, hur tror ni det ligger till i USA och Storbritannien?
    • Milla : Fråga på din skola om du kan läsa samhällskunskap 2&3 inom individuellt val.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver!
    Se gärna Programplan för Teknikprogrammet >> - oavsett inriktning läser man 400 poäng programfödjupning; inom programfördjupning får man läsa både Samhällskunskap 2 och en kurs Politik & hållbar utveckling.
    Sedan finns det, allmänt sett, även följande kurser inom gymnasieämnet Samhällskunskap.
    Vi får hoppas att det på din gymnasieskola blir möjligt att läsa några av dem på teknikprogrammet. Men om det inte blir möjligt och de kommer krävas för att bli behörig till en eftergymnasial utbildning utomlands - kanske du ska kunna komplettera med dem efter gymnasiet.
    Exakt hur behörighet ser ut till olika utbildningar på olika utländska universitet kan vi, tyvärr, inte svara på. Mycket bra om du kikar på universiteternas egna sajter.

    Allmänt gäller
    Om du är intresserad av samhällskunskap, politik och statsvetenskap - läs så mycket inom de ämnena som du kan: både i skolan och utanför skolan, på egen hand (självstudier).

    Vänligen
    Julia syv

    • : Tack! Ska prata med syv nu direkt på morgon.
    • Anna : Jättebra! Gör så! och Lycka till! :) vi håller tummarna för dig! :)