Ida

    Hej, Jag undrar vad som krävs för mig för att bli kriminaltekniker? Jag läste samhäll media på gymnasiet och har nu läst ett år på arkeologilinje på universitet. Ska läsa ett år nu med laborativarkeologi och sedan osteologi. Jag har sökt till Polishögskolan för jag fattade det som att man behöver vara polis i botten för att kunna jobba som kriminaltekniker om man inte har utbildning inom kemi/biologi. Kan jag bli kriminaltekniker med de betygen jag har från samhäll media. Eller kommer jag behöva läsa upp matte/fysik/biologi? Vill vara säker på att jag har möjlighet annars så är Polishögskolan inget som lockar mig så mkt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    NFC, nationellt forensiskt centrum, erbjuder (sedan år 1999) en ettårig kriminalteknisk grundutbildning där medarbetare inom Polismyndigheten utbildas till kriminaltekniker.

    För att antas till utbildningen krävs att man är anställd vid en forensisk sektion inom Polismyndigheten.

    Man behöver däremot inte tvunget ha polisiär bakgrund för att gå utbildningen utan kan vara kemist eller biolog.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Kan jag bli kriminaltekniker med de betygen jag har från samhäll media. Eller kommer jag behöva läsa upp matte/fysik/biologi? Vill vara säker på att jag har möjlighet annars så är Polishögskolan inget som lockar mig så mkt.
    • Julia : Enligt de uppgifter vi har, så behöver man vara Anställd på NFC för att kunna utbildas till kriminaltekniker och vilka lediga jobb som NFC har, kan du se på https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/lediga-jobb/
    • Julia : Du kan också vända dig till NFC och fråga dem direkt - kontaktuppgifter till NFC finns på https://nfc.polisen.se/kontakt/