Hej,

    info om yrket Tandhygienist finns bl.a på framtid.se/yrke/tandhygienist
    Högskoleutbildning från tandhygienistprogrammet krävs och ges idag i Sverige på sex olika lärosäten, var god se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=tandhygienist.

    För att bli behörig till Tandhygienistprogrammet behöver du ha Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c), Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2).

    Tar man examen från ett yrkesprogram, behöver man för grundläggande behörighet även ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.