2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    det är "huvudman" för grundskolan /oftast i praktiken Rektor på grundskolan/ som fattar beslut om att en elev får gå om åk9. Det är inte alls säkert att man kan få göra det, även om eleven vill och även vårdnadshavare är "med på det", utan det är rätt så ovanligt att en elev får gå om åk9. Det som annars händer (som regel) om eleven ej blir behörig till gymnasiets nationella program, är att eleven blir antagen till IM, ett av Introduktionsprogrammen på gymnasiet och där försöker bli behörig till gymnasiet nationella program. I första hand är det Yrkesintroduktion (om eleven är intresserad av något praktiskt yrke) eller Programinrikttat val (som är en ny utbildning från 1 juli 2019) som en obehörig elev kommer att antas, är min gissning. 
    Om IM - var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Liselotte
    • : Ja, jag förstår. Men vad behöver ske för att man ska gå om nian? asså behöver man gå om ifall man har F i alla ämnen? Inte klarar av nationella proven? Får för mycket frånvaro? Vad/vilka faktorer kan avgöra om du får gå om nian?
    • Anna : Det är en PEDAGOGISK BEDÖMNING som rektor gör - i samråd med lärarna och kurator: rektor försöker komma fram till Var eleven har bättre chans att nå upp till målen och få godkända betyg i grundskolekurser (på grundskolan eller på gymnasiets IM-program); även önskemål från eleven och föräldrarna och elevens ålder kan tas in i bedömningen... men det finns också grundskolorna som "som princip" inte låter gå om utan "skickar alla elever vidare" till gymnasiet: och obehöriga "hamnar då" på IM-programmen... Det handlar, alltså, inte om Närvaro eller antal godkända betyg utan om kommunens policy och den Individuella bedömningen som rektor gör. Det är inte elevens rättighet att gå om nian, oavsett närvaro eller antal godkända/icke-godkända betyg.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar, som, förhoppningsvis, förklarar hur reglerna ser ut.
    • Emma : Hej på er, jag tar upp tråden kring rätten att gå om nian. Jag ser ju att den är ett par år gammal. Jag trodde inte elever hade rätt att gå om nian, precis så som ni skriver ovan. Jag pratade nyligen med skolverkets upplysningstjänst som sa att eleven HAR rätt att gå om om hen vill det. Är det något ni också fått uppfattningen om nu på senare tid?
    • Anna : Menar du en elev som inte uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram? eller menar du alla elever som vill gå om nian, t.ex för att de vill uppnå bättre konkurrenskraft inför gymnasieval nästa år? eller vilken situation menar du, varför vill eleven gå om nian? När du pratade med skolverket, bad du om hänvisning till Var i styrdokumenten det står. Man läser text i styrdokument, sedan finns det ibland kommentarer och allmänna råd - men till syvene och sist är det den bedömningen som huvudman gör (gäller det en elev på en kommunal grundskola är det i praktiken rektor på skolan som har tolkningsföreträde, men jag tror inte det har skett någon förändring på den punkten att rektor får ej bevilja gå om nian om eleven blev behörig till ett yrkesprogram, alltså fick godkända betyg i sv,eng,matte + fem andra ämnen).
    • Emma :

      Hej. Det gäller en elev som vill gå om nian pga att han inte är behörig till yrkesprogram (relativt nyanländ). Eleven själv trycker på om att få gå om, medan vi från skolans sida är tveksamma till om det är det bästa. Så egentligen gäller frågan mer om skolan har rätt att neka eleven att gå om och istället låta eleven gå på IM? Gällande samtalet med Skolverket så hänvisade hon till kapitel 7, paragraf 15. Tack för att ni tar er tid!

    • Anna :

      Det här en tolkningsfråga: i skollagen, kap.7 §15 står det bl.a "En elev i grundskolan...  har också rätt att efter skolpliktens upphörande slutföra utbildningen under ytterligare två år, om eleven inte har nått upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för respektive skolform." Och det kan man tolka på olika sätt***, men det måste också tas hänsyn till elevens förmåga att ev.uppnå behörighet till gymnasiet: om den pedagogiska bedömningen görs att eleven förmodligen inte kommer kunna uppnå behörighet till gymnasiet, då skulle inte en omgång hjälpa och det är i så fall bättre att satsa på yrkesintroduktion, där hen kan bli anställningsbar även utan att uppnå grundskolekompetens.
      Vad Exakt menas med "slutföra utbildningen"? Eleven som inte har nått upp till de "kunskapskrav som minst ska uppnås" är det enligt min bedömning  behörighet till yrkesprogrammen, och då borde eleven i så fall ha rätt att gå ännu 2 år på grundskolan, antingen gå om årskurserna 8 och 9 eller gå om 9-an 2 ggr.?!  Alltså, är det en tolkningsfråga, en juridisk sådan. Om ni inte kan övertala eleven och vårdhadshavare om att det är bättre för eleven att gå över till IM på gymnasiet, då råder jag er att involvera en jurist (om det är så att ni inte vill ge eleven möjlighet att gå om 9-an). Enligt hur vi tolkar skollagen (men vi är inte jurister) och enligt den praxis som vi känner till så får huvudman (i praktiken - rektor) bevilja en omgång, men det görs sällan (ofta får eleverna gå vidare till IM på gymnasiet, antingen för att de själva vill det eller för att huvudman/rektor nekar omgång pga hen gör bedömning att eleven inte har rätt att gå om).

    • Emma : Ok, tack. Svårigheten är ju att det då handlar om olika tolkningar och så, och man undrar ju vad som faktiskt gäller om eleven skulle driva detta vidare. Om eleven anser att det bästa för honom är att gå om, och skolan inte, kan hen då KRÄVA det, utifrån vad som står i skollagen? Ursäkta många frågor, men jag blir inte klok.
    • Anna : Vi blir inte riktigt kloka heller. går eleven på en kommunal grundskola? I så fall råder jag dig att ta frågan till en kommunjurist (på kommunen bör finnas anställda med juridisk kompetens, som får lusläsa Skollagen och ge svar). Det blir ju (om eleven driver frågan) en tvist mot kommunen/utbildningsförvaltningen, så de borde vara intresserade att förebygga det genom att på förhand få fram "rätt svar". Jag tror det spelar mycket stor roll om skolpersonal som känner eleven gör den pedagogiska bedömningen att eleven kommer uppnå behörighet till yrkesprogrammen om hen får gå om nian, eller inte. Om inte, då är det typ "ingen idé". Givetvis kan inte lärare och rektor se in i framtiden och garantera hur kunskapsutvecklingen blir hos eleven, men de måste göra prognos. Du kan också höra med Skolinspektionen (dit klagomål på skolorna kommer in) om de tidigare haft liknande fall och hur utfallet på dem blev. Svår fråga och vi är inte jurister. Det är en skolJuridisk fråga, man borde ha juristexamen för att lösa den.
    • Emma : Tack för all hjälp! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ska försöka svara på din kommentar. 
    Det finns regler när eleven inte får gå om "nian": det är om eleven blir behörig till Något av gymnasiets nationella program, dvs om eleven får godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra, valfria, ämnen och med det uppnår 8 godkända betyg och blir behörig till yrkesprogrammen - i så fall får inte rektor fatta beslut om "omgång".
    I de fallen eleven ej blev behörig till ngt av gymnasiets program, så Får rektor fatta beslut om omgång... men det sker rätt sällan. 
    Allt fler kommuner börjar "skicka elever vidare" till gymnasiet, oavsett hur pass behöriga/obehöriga eleverna är. 
    Förklaringar är flera: det blir trångt på grundskolan om många ska gå om... elever från dagens åk8 ska ju upp i nian och så "gamla nior" också: hur ska alla få plats? Det är ju också lärarbrist, ovanpå allt...
    Sedan vill man inte att eleverna planerar för "omgång" på förhand. Man vill att eleverna gör sitt bästa och om de vet att ingen får gå om - så gör eleverna sitt bästa, tycker man... 
    Men ibland uppstår det oväntade situationer, ex. tragiska händelser eller att eleven var sjukskriven under stora delar av åk 9 - i så fall kan eleven eventuellt gå om nian, men det är inte eleven eller föräldrarna som bestämmer det (de för Önska det)... Det är rektor på grundskolan som fattar beslut om det.
    Vänigen
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'nfc' (7 st.)

    • Emelie

      Forensiker, IT-forensik?

      Hej, jag skulle vilja sätta ihop egna kurser på distans som skulle motsvara det man behöver för att kunna arbeta som forensiker inom Polismyndigheten. Jag har inte möjlighet att bli polis utan försöker komma in på annat håll. Alla uppgifter inom...

      Mikael: : Hej! för att NFC ska kunna anställa en IT-forensiker måste hen ha omfattande kunskaper inom DATA och helst även inom kriminologi. Högskoleutbildning inom Data / IT krävs, t ex Kandidatexamen från... Läs hela svaret
    • Patil

      Välja rätt utbildning för att jobba inom forensisk laboratorier?

      Hej! Jag läser gymnasiekurser för naturvetenskapsprogrammet i komvux. Jag har alltid drömt att jobba inom laboratorier. Jag vill veta vad det behövs för att jobba inom forensisk laboratorier. Vilka gymnasiekurser måste jag läsa? Och efter det vilket...

      SYV-besökare: : Hej, kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker men där finns inte så mycket om utbildning och orsaken är att det är mycket svårt att ge råd och... Läs hela svaret
    • Emil

      Högskoleingenjör i datateknik för att bli it forensiker?

      Vill bli it forensiker och undrar vilken utbildning man kan gå? Vet att det finns it forensisk utbildning i Halmstad men kan man gå högskoleingenjör i datateknik eller liknande också för att kunna få jobb som it forensiker hos polisen?

      Anna: : Hej Emil,det vi vet om yrket IT-forensiker uppger vi i presentationen på framtid.se/yrke/it-forensikerYtterst är det upp till Polismyndigheten att bestämma vem de tycker passar... Läs hela svaret
    • Lova

      Hur blir man forensiker?

      Hej! Jag heter Lova och går andra året på estetiska linjen, musik, och vill vidareutbilda mig till forensiker. Kommer läsa upp till matte 3c så den biten är klar. Jag tänkte plugga cell- och molekylärbiologi i Kristianstad och jag undrar om det...

      Anna: : Hej Lova,så vitt jag vet finns det 2 vägar till att kunna bli en forensiker: via polishögskolan och via naturvetenskapliga studier på högskolenivå. Utbildning till forensiker brukar finnas för... Läs hela svaret
    • Intisaar

      Hur blir man forensiker?

      Hej! Jag har en fråga. Jag har nyss börjat fundera på vad det är jag egentligen vill studera till, men det är ju försent för att ändra universitets ansökan. Jag undrar dock om det går att studera till Forensiker genom Civilingenjörs...

      Julia: : Hej!Det vi vet om yrket Forensiker berättar vi på framtid.se/yrke/forensiker och utbildningsbakgrund kan vara olika.Och det finns olika sorters "forensiker" bl.a IT-forensiker vars kompetens och utbildning skiljer sig... Läs hela svaret
    • Gabriella

      Utbildning till kriminaltekniker utan polisiär bakgrund?

      Hej! Jag har hört att polisen har tagit in personer som inte har polisiär bakgrund i den senaste kullen som utbildas till kriminaltekniker. Jag vet att en av de som deltar är socionom. Utbildningen är på 21 veckor och tydligen ska man ha ändrat/vidgat urvalet...

      Julia: : Hej Gabriella,det jag som är en "allmän studievägledare" vet är följande:Kriminaltekniker utan polisiär bakgrund ansvarar ofta för de laborativa... Läs hela svaret
    • Ida

      Vad krävs för att bli krliminaltekniker?

      Hej, Jag undrar vad som krävs för mig för att bli kriminaltekniker? Jag läste samhäll media på gymnasiet och har nu läst ett år på arkeologilinje på universitet. Ska läsa ett år nu med laborativarkeologi och sedan osteologi. Jag...

      Julia: : Hej Ida, NFC, nationellt forensiskt centrum, erbjuder (sedan år 1999) en ettårig kriminalteknisk grundutbildning där medarbetare inom Polismyndigheten utbildas till kriminaltekniker. För att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga