Alexeia
    Hej.
    Jag har ett stort problem!
    Jag får panik attacker och blir alldeles skakig av att bara höra ordet skola pga olika grejer som hänt tidigare.
    Jag vill plugga men då känner jag att jag måste plugga på distans jag har inga papper på någon social fobi eller något sånt men jag vill (måste) plugga på distans. Vet du vart jag kan plugga på distans någon stans. Och vad som krävs för att få plugga på distans.
    PS jag ska börja plugga på gymnasie
    Mvh Ingen_förstår _mig

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexeia,

    väldigt tråkigt att du känner att ingen förstår dig. :(

    Ang. plugga på gymnasiet på distans - se här: Korrespondensgymnasiet>>. Det är distansstudier med några få obligatoriska träffar. Man söker på "vanligt sätt" - via sitt antagningskansli - under Val- eller Omvalsperioden. Korr>> erbjuder endast ett fåtal högskoleförberedande program och inte heller alla inriktningar inom alla de programmen; det är dessutom svårt att komma in - då många söker. Har man höga betyg, har man större chans att komma in. Inga Intyg om socialfobi eller liknande krävs, utan man konkurrerar om plats med sina betyg från grundskolan.

    Om du av någon anledning inte vill söka till Korr, t.ex att de ej erbjuder det programmet som du vill läsa, då blir det svårt.
    Kommuner kan köpa olika speciella dyra lösningar för elever men då måste du och dina vårdnadshavare kämpa rätt hårt för att påvisa att behovet finns; och även då kan kommunen säga att de ej har resurser ... tyvärr. :(

    Sök till Korr, men som andra alternativet sök även till en "vanlig gymnasial utbildning" - är mitt råd; för att om du ej kommer in på Korr, och du endast sökte till Korr, blir du utan gymnasieplats.

    Allmänt gäller; gymnasiet är frivilligt, ej obligatoriskt. Det betyder att man kan söka jobb direkt efter grundskolan. Det finns inga lagar som tvingar att man måste gå på gymnasiet. Men i praktiken är det extremt svårt att hitta något realistiskt alternativ till gymnasiet; extremt få ungdomar kan få jobb utan gymnasiekompetens.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Bästa hälsningar och vi håller tummarna för att det ska lösa sig! :)

    ANNA