Aysegül
    Jag kommer från Turkiet och har bott i Sverige i 7 år. Jag är ekonom.

    Två bekantar till mig (ett par) från Turkiet kommer snart ta lärarexamen med IB-certifiering med inriktning Biologi. De vill gärna söka jobb i Sverige.
    Jag trodde jag kunde hjälpa dem inledningsvis med att hitta information om vad som krävs för att bli lärare i Sverige med deras kvalifikationer.
    De pratar inte svenska, men IB-certifiering innebär att de kan lära sina ämne på engelska.
    Så, vi undrar:
    - Var finns information om ansökningsprocessen samt diplom/certifiering som krävs.
    - Hur man kan hitta en lista av IB skolor i Sverige.
    - Om man kan få personligt vägledning.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aysegül!

    Svarar nu på de 3 olika frågor du ställer:

    - Information om Lärarlegitimation finns på Skolverkets hemsida ("blå ord" är klickbara länkar i våra svar);

    - Lista på IB-gymnasieskolorna finns på GymnasieGuiden

    - Personlig vägledning kan man få om man skickar ett mail till [email protected] & förklarar lite mer kring bl a hur många timmar vägledning man önskar och hur ofta, så får man svar med information om priser och tillgängliga tider.

    Bästa hälsningar

    Julia Syv