Isir

    Hej! Jag behöver områdesbehörighet 5/A5 för att komma in i utbildningen på högskola men tänkte även läsa några kurser för meritpoäng innan jag börjar utbildning. Först tänkte jag läsa moderna språk och engelska 7 för meritpoäng men sen fick jag reda på att det finns specifika kurser som kan ge dig meritpoäng (mellan 0,25 och 0,5) för de som vill söka en högskole- utbildning med områdesbehörighet 5 t.e.x. Biologi A och samhällskunskap B Har jag förstått rätt? Läggs det meritpoäng (om man får minst godkänt på dessa kurser) till meritvärdet som man redan har från gymnasiebetyget?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isir,
    om du är 19 år - så är du för ung för att ha fått betyg i det "gamla systemet" (gymnasieelever som började på gymnasiet hösten 2011 började i ett Nytt SYSTEM - och reglerna, vad gäller meritpoäng, finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    ... meritkurser-omradeskurser gäller för dem som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare och i en viss mån för de som på Komvux fortfarnade kan få Slutbetyg /ej Examensbevis/. För att kunna på komvux få Slutbetyg måste man ha /tidigare, senast 30 juni 2016/ ha fått betyg i det "gamla systemet" med betygsskala IG-G-VG-MVG.
    ********
    För personer som har gymnasiebetyg från Andra länder eller de som läste på IB-programmet och fick IB-diplom, gäller ännu andra regler...

    Det är rätt så krångligt, alltså.

    Men om du har Examensbevis eller läser mot Examensbevis, då är det de här reglerna kring meritpoäng som gäller för dig.