Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ellioth!
    Ja, i stort sett kan man säga att Naturkunskap A motsvarar Naturkunskap 1 och Naturkunskap B - Naturkunskap 2. Men eftersom det finns ingen kurs som heter "Naturkunskap 1" idag utan det finns kurser Naturkunskap 1a1, 1a2 och 1b.
    Natur 1a1 och 1a2 är 50 poängskurser
    och Naturkunskap 1b är på 100 poäng, dvs dubbelt så stor. De två små kurser 1a1 + 1a2 blir tillsammans 1b.

    Kurserna i Naturkunskap i det gamla och det nya systemet motsvarar inte "rakt av" varandra och det anges därför lite olika i förkunskapskraven till olika utbildningar.

    Om du berättar vilken utbildning du vill bli behörig till eller vad ditt mål är för övrigt, kan vi ge dig ett bättre svar och mer hjälp.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Om du tänkte läsa matte - då kan jag förklara ang.mattekurserna. Där är det en stor skillnad mot det gamla systemet.
    I det nya systemet finns det 3 spår och 5 olika nivåer. Spåren går ihop på nivå 3 och 4 men innan dess kan man läsa "avancerad kurs", "medel" eller a-spår som finns på yrkesprogram. Kan vara lite krångligt att förstå i början om man inte är insatt.