Tobias
    Hej!

    Jag studerade spanska i årskurs 8 och 9 i högstadiet, Räknas det som a1/a2 eller måste det vara gymnasienivå för att räknas som det ?

    Frågar p.g.a att jag är intresserad av att åka på en språkresa där dem kräver att man har spanska a1/a2.
    • Anna : Du kan också läsa mitt svar, nedan (med några utökningar). :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,

    om man läser ett modernt språk i år 8 och 9 på grundskolan, motsvarar det studier i en gymnasial kurs Moderna språk 1 (100 poäng, studieinsats på 200 timmar).

    Vilka Kunskaper du, de facto, har idag - är svårt att säga... då du kan både ha glömt det mesta sedan grundskolan (just i spanska språket, menar jag) eller ha lärt dig mycket sedan dess.
    Om du inte läste spanska och inte använt det språket på över 8 år, kan man kanske tro att du idag är nybörjare i det språket; språk är "färskvara" och måste "underhållas"/användas för att hållas "vid liv".
    Be att få göra nivåbedömningstest i spanska - för att se hur mycket du minns idag.

    Hälsningar
    Mikael syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,
    a1/a2 är nivåer på Gemensam Europeisk Referensram för Språk (GERS);

    det finns inte några strikta/exakta "översättningar" mellan svenska kurser i språk och de färdigheter man måste ha för att bedömas "ligga" på en viss nivå på GERS. Man kan uppskatta på ett ungefär... men problemet är också att inom språk är det olika Färdigheter som Hör-/Läsförståelse - Skriftlig färdighet och Muntliga förmågor som att kunna tala så att andra förstår och "interagera" muntligt /förstå vad de andra säger och kunna ge ett relevant svar/.
    Många ggr ligger folk mycket före i vissa förmågor, och efter - i andra; man kan t.ex prata och förstå bra men ej kunna skriva eller läsa; eller tvärtom. Man kan alltså inom vissa förmågor ligga på låg nivå och inom vissa andra - på mycket hög nivå (inom samma språk).

    Detta gäller inom Hörförståelse (se skillnad mellan A1 och A2).

    A1 överst och A2 nedan:

    A1, överst och A2, nedan inom MUNTLIG INTERAKTION (konversation, alltså):

    A1, överst och A2, nedan inom SKRIFTLIG FÄRDIGHET: