Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma;
    jag gissar på att du har nu börjat år 3 på gymnasiet; under år1 och 2 har du läst ett antal kurser: någonting i de borde vara mer intressant för dig, än annat, stämmer det?
    Vad vill du jobba med i framtiden? Ta inspiration av det! Prata med dina lärare! Du kan även be din handledare för gymnasiearbete att svara om vilka teman de tidigare elever hade för sina gymnasiearbeten.

    Se det exemplet som Skolverket ger - skolverket.se/TE/design-och-produktutveckling
    ***
    Du kan också försöka hjälpa ngt. företag med ngt. tekniskt problem som företaget har - kontakta företag i närheten av din skola eller din bostad; även om du inte lyckas lösa deras tekniska problem - kan du ändå bli godkänd på ditt GA: om du förklarar problemet, gör undersökning och förklarar vilka svårigheter det finns och varför det inte går att lösa ...

    Jag, som inte alls är tekniskt-kunnig, skulle vara nyfiken på om det går att designa en skolväska som har inbyggda: multi-laddare (för diverse olika manicker); med ficklampa; överfalls-larm; ett special-lås så att ingen obehörig kan öppna väskan (då går larmet)... väskan får också gärna vara "vändbar" - med en annan färg på insidan, som blir utsidan... - så att man får 2 färger att välja på (i samma väska). Hur låg kostnad kan man komma ner på så att den blir möjlig att köpa även för elever på mellanstadiet, t.ex?

    Eller tänk dig någon annan produkt/sak eller tjänst som du själv vill ha, men som idag ännu inte finns och uppfinn den.

    Studie- och yrkesvägledare