Rebecca
    Vid jul ska jag söka gymnasieskola och linje men jag har ingen aning om vad som är bäst. Jag väljer mellan Naturvetenskap och Estetiska programmet. Jag är super sugen att gå på estet för jag älskar att sjunga och musik men det är inte lika förberedande som natur är. Och jag kan välja karoo kultur om jag vill till natur då jag kan få 2 musik per vecka. Men jag vet inte om det räcker. Hur ska jag tänka?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!

    Det är ännu mycket gott om tid, och du växer, utveckIas och mognar för varje dag... därför kan du innan sista ansökningsdag tiII gymnasiet på ett naturIigt sätt komma på vad du viII studera på gymnasiet. Under omvaIsperioden under våren kan man helt ändra sig och det inte finns några negativa konsekvenser om man ändrar sig då, bara man söker senast sista dagen under omvaIsperioden.

    Ingen kan på gymnasiet bli behörig till "alla" eftergymnasiala utbildningar, och till alla yrken. Det är omöjIigt.

    Kring gymnasieval kan man tänka på fIera oIika sätt. Kika gärna på våra förslag om hur man kan på olika sätt närma sig sitt gymnasieval: på den här sidan>> listar vi upp de oIika sätten att tänka på + påminner också om att även tänka på Praktiska "detaljer" som pendlingsavstånd till skolan.

    läs gärna vår sammanställning här>> där alla "blåa ord" är Klickbara länkar, där mer info finns, och återkom sedan till oss.

    Tips: prata inte bara med SYV på din skola, utan även med ämnesIärare. Iärarna känner både dig och kraven på olika gymnasiala program och kan därför ge mycket goda råd.

    Gör tester på Framtid.se>> och på GymnasieGuiden.se>> och se vad dator väljer för dig! :) Det är klart att ingen test eIIer dator får bestämma vad du väljer till gymnasiet, men resultat du får på testerna kan få dig att tänka i nya banor, som kan vara till hjälp i att bestämma sig för vad som är viktigt just för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV