• Ludmila : Om du inte kan så mycket mandarin, då är det kanske Kinesiska (mandarin) 1 - som "främmande språk", inte som Modersmål som du måste börja med. Meritpoäng får man från nivå 3. Beroende på dina förkunskaper och motivation, så kanske du kan hinna läsa Kinesiska 1 t o m 4 under 3 år på gymnasiet och få max i merit inom Moderna språk, men det beror på ... om kurser kommer att erbjudas + dina förkunskaper och motivation. Finns, tyvärr, inga garantier.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    Här nere svarar jag till din kompis:

    Hej, om du "hatar" spanska, då är det kanske inte så bra att välja fortsätta läsa det språket.

    Att du vill lära sig dina föräldras språk förstår jag mycket väl och tycker det är en bra idé - av olika anledningar:
    bl a för att du ska då kunna prata med folk i det landet, därifrån du "kommer", liksom... och att dina föräldrar kan säkert hjälpa till när du ska läsa det språket; och dina föräldrar blir säkert glada att du väljer läsa kinesiska/mandarin. Dessutom är det ett jättestort språk och många inom affärsvärlden läser kinesiska /för de tror att större affärsmöjligheter öppnas om de kan det språket/.

    Om du ska börjar läsa kinesiska/mandarin, är det bra om språkläraren gör nivåbedömning - var du befinner dig i det språket nu... hur mycket du kan nu. Och placerar dig på rätt nivå i språket; om du bör läsa som MODERSMÅL ELLER SOM MODERNA SPRÅK - vet inte jag. Det beror på dina kunskaper. Även om dina föräldrar kommer från Kina, betyder inte det per automatik att kinesiska är ditt modersmål, om du inte kan så mycket inom det språket... :)

    Modersmål är det ett språk som man kan bäst; som man pratar "dagligen hemma" och kan rätt så bra, för övrigt.

    Lärare i kinesiska måste avgöra om du måste läsa som "modersmål" eller som "moderna språk" och vilken kurs.

    Mina råd:
    - ta kontakt med personal på din blivande gymnasieskola - i första hand med en SYV och förklara situationen; be om råd.
    - Läs på kinesiska /mandarin nu - innan skolstarten så mycket du kan (om du har möjlighet) - för att i nivåbedömningen hamna "högre" - inte till Nybörjarkurs, när nivåbedömning görs. Troligtvis kan nivåbedömning göras som tidigast under första eller andra veckan av terminen.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack! Men om jag tex väljer spanska ändå, för att jag redan är på steg 3, innebär det att jag kommer att få merit även om jag bara har godkänt i spanska?
    • : Mandarin är väldigt svårt, och spanska är inget för mig. Jag tänkte typ om jag satsar bara på att fä ett E till spanska, kommer jag få merit då?
    • Julia : Ja, så som reglerna ser ut idag - får man meritpoäng för "godkända betyg", dvs E betyg räcker. Var god läs även på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • : Gör de inte henne någon nytta om hon får högt betyg i spanska? Hon kan alltså lika gärna få E sen ändå få samma merit som nägon som får A? Ingen koll pp merit poäng alls
    • Anna : Jo, det är samma MERITpoäng för E och för A betyg... MEN eftersom betyget ÄVEN räknas in i elevens Jämförelsetal - påverkas även jämförelsetalet och på så sätt även MERITVÄRDE. Det är medd Meritvärdet som man konkurrerar om plats på högskola. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Om jämförelsetalet blir lägre, blir meritvärde också lägre. Därför är det fördelaktigt att få så högt betyg även i meritpoängskurserna, som i vanliga kurser. "Tumregeln" är alltså att göra sitt bästa och få så höga betyg man kan få i varje kurs man läser på gymnasiet. :)
    • : Tack! Skulle ni välja spanska eller mandarin om ni var i hennes situation? Hon är jätte tveksam
    • : Jag har en till fråga, om en person går i natur och vill bli högskoleingenjör i framtiden, kan personen välja att få F i biologi men ändå få examensbevis?
    • Anna : Biologi krävs inte för behörighet till högskoleingenjör, men F betyg i Examensbeviset sänker jämförelsetalet och gör det svårare att konkurrera om en plats på högskola. Ju högre betyg man har i alla gymnasiala kurser, desto större chans att komma in på högskola.
    • Anna : Ang. välja språk - jättesvår fråga.... beror på många olika saker; prata med de språklärare som personen hade som sina "språklärare"; de kan bedöma om hur pass "språkbegåvad" eleven är.
    Läs alla kommentarer