Johan
    Jag gjorde ett val och blev antagen men ångrar nu mig en vecka innan det är skolstart. Jag har gjort ett sent omval men inget verkar hända. Jag får ingen info om jag kommer in på den skolan jag vill eller inte. Jag vill helst byta skola så fort som möjligt för att vara med i uppstarten av det hela.

    Några förslag på vad man kan göra för att byta skola såhär sent? Hur lång tid tar det innan man får något svar eller man får inget svar? Finns det någon man kan ta kontakt med för att få igenom detta eller för att skynda på processen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    jag råder dig ta kontakt med ditt Antagningskansli. Jag tror att det här>>> är ditt antagningskansli.

    Uppgifter om alla gymnasieantagningskanslier finns på www.antagningskanslier.se

    Ofta brukar det bli så här:
    vid sent omval ställs man i reserv Efter alla andra behöriga sökande som sökte i tid. Hur reservkön rör sig brukar man kunna se på sin inloggning på Gymnasievals sida, dvs på den sidan där man gjorde sitt gymnasieval. I ditt fall tror jag att det är den här sidan: https://skane.dexter-ist.com

    Om ingen av de redan Antagna "hoppar av" utbildningen, kommer inte Reservkön att röra sig, tyvärr.

    I så fall råder jag dig att börja studera där du är Antagen och försöka byta sen. I "värsta fall" kan du söka till åk1 - på nytt - till nästa höst.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA