Elev
    Hej!
    Jag funderar på att studera ekonom, men behöver läsa in matte3 och har inte meritbetyget som krävs. Kommer det vara svårt att komma in?

    Vad skiljer en ekonom och civilekonom?

    Är studierna svåra om man kommer direkt från gymnasiet?
    • Anna : Det är en ”gemensam” arbetsmarknad och det är arbetsgivaren som bestämmer. De flesta utbildningar inom ekonomin är breda utbildningar vilket innebär att studenter från de olika programmen söker samma arbete.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    kika gärna på yrkespresentationerna Ekonom<< och Civilekonom<<. Civilekonom har längre utbildning. Ekonom kan man även bli på gymnasienivå - gymnasieekonom>>.

    Civilekonom kan man endast bli om man tar examen från ett 4-årigt högskoleprogram, Civilekonomprogrammet.

    Ang. svårighetsgrad i studier - så beror det helt på vad du har för förkunskaper, intressen, motivation och medfödd talang - samt hur mycket tid du är beredd att lägga ner på dina studier; om du tycker det är roligt, då "flyger tiden förbi" och timmarna "tickar bort" och man bara tycker det är roligt att läsa och räkna, men om man inte tycker det är roligt... om man tycker det är svårt - då är det jobbigt och tungt, kan jag tänka mig.

    Du kan också kika på andra yrken inom ekonomi, t.ex Löneadministratör>> och Lönekonsult>>.

    Kasta även ett öga på yrkeshögskoleutbildningar inom ekonomi<<, som oftast kräver endast godkänt betyg i matematik 2. Du kan söka till komvux och yrkeshögskola samtidigt. Du kan också söka till yrkeshögskola och till högskola samtidigt. Man kan också läsa en yrkeshögskoleutbildning först och en högskoleutb. sedan eller tvärtom: det finns många exempel när folk efter en högskoleutbildning inte kan hitta jobb, och söker därför till yrkeshögskola>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA