Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'london' (7 st.)

    • Amal

      Kan man plugga som advokat om man har pluggat Natursamhäll?

      Jag ska börja plugga i andra året i gymnasiet (Natursamhäll), men jag blev jätte intresserad med att plugga International law and politcs i middlesex universitet London. Kommer jag kunna plugga den?

      Anna: : Hej Amal,i Sverige är advokat i grunden Jurist och man måste få ut examen från juristprogrammet; särskild behörighet till juristprogrammet i Sverige är att man... Läs hela svaret
    • Jan

      Kan man läsa på gymnasiet i London?

      Hej, min lillasyster vill läsa på gymnasiet utomlands, helst i London, säger hon. Vad gäller? Är det möjligt och hur går man tillväga? Tacksam jättemycket för förklaring! Janne

      Julia: : Hej Jan,jo, man kan läsa på gymnasiet utomlands. Det finns t.ex en svensk gymnasieskola i London. Informationsträffar där några olika svenska skolor utomlands tillsammans ska presentera sig... Läs hela svaret
    • carolina

      Studera design i London?

      Hej Jag bor för tillfället i London och jag har länge funderat på vilken typ av utbildning jag vill läsa. Jag har kommit fram till att någonting estetiskt är vägen att går för mig och funderar på en allmänn kandidatutbildning i design, men någonting med en twist är också välkommet. Min...

      Mikael: : Allt som har med högskola att göra finns att hitta via www.studera.nu Känner tyvärr ingen utbildning som man kan läsa på det sättet som du efterfrågar. oftast kan man läsa en del av... Läs hela svaret
    • Simone

      Studera i london, university eller secondary school??

      hej hej, jag hade tänkt studera utomlands, bl i London eftersom att de inte har gymnasium i England undrar jag vad det är jag ska börja på när jag väl är 16. är det University eller secondary school? tack på förhand

      Milla : : Hej Simone ! Ta kontakt med http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london Det är en svensk skola i London dit du kan söka, vilket har många fördelar / bl a blir det billigare då undervisning... Läs hela svaret
    • Moa

      Svensk barnmorska i London?

      Hej! Jag vet att jag fortfarande har tre år innan jag ska till universitetet men undrar i alla fall. Väldigt länge nu har jag velat bli barnmorska och vill även bo i London, England i framtiden. Så jag undrar är om den svenska sjuksköterska och barnmorskeurbildningen är giltig i England...

      : : Hej! Vad roligt att du redan nu har börjat fundera på vad du vill arbeta med i framtiden! Du kan studera i Sverige och sedan arbeta utomlands, det är väldigt vanligt att svenska sjuksköterskor t.ex arbetar i Norge. "Din... Läs hela svaret
    • Sunmeet

      Plugga andra året i London?

      Hej Jag studerar sista året i nian, och funderar på att flytta till London med min familj början av andra året av gymnasium. Jag har tänkt att ta medical i framtiden för att bli läkare. Vilken linjen är bäst att ta för att vara beredd för utmaningar där, eftersom de har högre nivåer?

      Lena: : Hejsan, det program där du direkt får alla kurser du behöver för att söka läkarutbildningen här i Sverige är Naturvetenskapliga programmet. Men om du tänker att du ska plugga gymnasiet i London så kanske du kan börja med att titta... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga