Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'hudterapeut' (7 st.)

    • sagabara00

      Val av utbildning?

      Jag undrar vad det finns för utbildningsmöjligheter att välja mellan för en person som är intresserad inom hudvård utöver hudterapeututbildningen.

      Milla : : Hej,"hudvård" - exakt vad vill du jobba med? Det finns ett antal hudsjukdomar och tillstånd, t.ex eksem eller allergiska reaktioner som ger hudutslag... Det finns ett antal olika yrken som på olika sätt... Läs hela svaret
    • AA

      Hur blir man laserterapeut?

      Jag vill plugga till laserterapeut men vet inte vad som behövs för att plugga till det hur ansöker man och till vilken komvux och kan man börja på komvux om man ikte är 20 än.?

      Milla : : Hej,det vi vet om yrket Laserterapeut berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/laserterapeut Och vad gäller utbilda sig till Laserterapeut, så känner via till... Läs hela svaret
    • Sebastian

      Hur ska jag göra?

      Jag tog studenten 2021 och fick ingen examen för fick F i ett ämne som antingen va programfördjupning eller individuellt val. Läste historia 2 eller 3. Jag funderar på att läsa till hudterapeut. Man behöver vara godkänd i svenska och naturkunskap...

      Julia: : Hej Sebastian,om den utbildning du vill komma in på ligger inom en annan skolform än högskola-universitet, då är det inte nödvändigt att du tar ut examensbevis.Om du vill ta ut examensbevis från... Läs hela svaret
    • Eva

      laserterapeututbildning?

      Hej Vilka utbildningsanordnare har utbildning till laserterapeut, som tar bort tatueringar. Tidigare hade Matson academy, men de har inte den utbildningen längre. Jag hittar bara korta utbildningar, som de, som säljer lasermaskiner erbjuder, men jag har talat med en laserterapeut...

      Mikael: : Hej, vi fick nu svar från Sveriges Hudterapeuters Riksorganisaton, som anser att man ska gå en grundutbildning till hudterapeut och sedan vidareutbilda sig inom laserteknik.****Info om yrket Hudterapeut - var god se Framtid.se/Hudterapeut
    • Josefine

      Behörighet till paralegal och hud- och spaterapueft?

      Hej! Min lillasyster ska börja andra året på handel och administration. Efter gymnasiet skulle hon vilja läsa till paralegal eller hud- och spaterapueft. Hon undrar nu vilka kurser man behöver för att läsa dessa på yrkeshögskola. Behöver...

      Mikael: : Hej, info om yh till paralegal finner man på yhguiden.se/resultat?Education.text=paralegalBehörighetskraven kan ändras; det vi vet idag är att det krävs - godkända... Läs hela svaret
    • Nellie

      kan man komplettera stylist och hudterapeut?

      Kan man bara gå enskilt stylist eller hudterapeut? Kan man inte komplettera något ämne så att man går både stylist linje och hudterapeut?

      Lena: : Hejsan, i Stockholm finns det tre gymnasium som har stylist och ett som har hudvård som inriktningar på Hantverksprogrammet. Det är Plusgymnasiet, Praktiska i Nacka och Realgymnasiet. På Plusgymnasiet kan du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga