Hy

    Hej! Jag går på naturvetenskap och ska välja inriktning snart, och då har jag bestämt mig för natur sam men jag tänker utbilda mig till biomedicin analytiker och kommer därföra behöva lägga till matte 4, fysik 2, kemi 2 och biologi 2. Men samtidigt funderar jag på vilka ämnen man ska lägga till om man ska bli tolk eftersom jag kan många språk tänker jag mig att jag kan vara tolk på mitt framtidsjobb ( BMA analytiker). Hur många ämnen är det möjligt att lägga till ? Problemet till att jag inte väljer natur natur är för att jag känner mig duktig på SO- ämnen och samtidigt vill jag ha många betyg att bolla med efter gymnasiet.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hy,

    det är bra att du har flera språk och att du vill läsa många kurser för att ha olika möjligheter efter gymnasiet, dock är det ju också så att tid och ork finns inte i obegränsad mängd - och det gäller för alla människor, inklusive dig. Du måste också hinna vila och återhämta dig, och inte bara läsa dygnet runt.

    Ang. jobba som tolk - läs gärna https://www.framtid.se/yrke/tolk - info om tolk-yrken.
    Det viktigaste är att man kan minst 2 språk mycket bra, det är mellan de språken som man ska tolka. Kan man flera språk, är det ännu bättre.
    Tolkutbildningar finns på olika ställen, och är olika omfattande - beroende på vad för mål med sina studier man har: att jobba som tolk som extrajobb, vid behov - eller att bli en EU-tolk>> och ha tolk-jobbet som "huvudsysselsättning" och inkomst till försörjning.

    På gymnasiet - försök, om du är intresserad av yrket Tolk, att läsa så många språkkurser som möjligt; prata om det med SYV på din skola, dvs om vilka kurser som just din gymnasieskola kan erbjuda + vilka av dem som kan "rymmas" i ditt schema på skolan.

    hälsningar

    Peter syv