Jan
    Hejsan-svejsan!
    Känner att jag kanske är lite sugen på att bli SYV när jag blir stor! :) Kan ni berätta var en SYV kan jobba, förutom på en skola då?
    Tacksam för ett snabbt svar!
    Janne ;)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, Janne!

    Men så roligt att du är intresserad av mitt yrke - Studie- och yrkesvägledare>>

    Vanligen förkortar man SYV som du och många andra redan vet om! :)

    En för att bli behörig SYV läser man tre år på heltid på Studie- och yrkesvägledarprogrammet och med det har 180 högskolepoäng. Förutom SYV-jobbet, kan man därför ta andra jobb som kräver Akademisk utbildning, exempelvis kan man jobba som Utredare>> och mer specifikt (exempelvis), som Utredare på Försäkringskassan>>

    Med SYV-utbildningen kan man jobba på olika skolor, men det vet du redan om, eller hur? det är på grund- och gymnasieskolor, på folkhögskolor, på högskolor/universitet och inom Stöd- och matchning (på privata företag som är underleverantörer till Arbetsförmedlingen).

    Man kan också arbeta som Arbetsförmedlare>>

    som Utbildningsadministratör>> på olika typer av skolor och i olika organisationer.

    Med SYV-utbildningen kan man söka tjänster som Rektor/skolledare>>

    och man kan också satsa på att läsa vidare och bli Forskare, t.ex Skolforskare>>

    Man kan säkert också starta eget företag, bli Entreprenör>> om man får någon bra affärsidé, men det kan man med vilken tidigare utbildning som helst också (i och för sig). :)

    Hoppas mitt svar inspirerar dig att satsa på SYV-utbildningen och att du om några år blir min kollega!

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!

    L. :)

    Liselotte