Susanne
    Jag har sett att det ska införas en legitimation på sjukvårdskuratorer, gäller de även de i skolan? Hur hittar man den nya utbildningen och vad krävs för att komma in?
    • Milla : https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2018/02/legitimation-for-halso--och-sjukvardskuratorer/
    • :

      Förslaget är att utbildningen ska vara en yrkesutbildning på 60hp och att man måste ha en socionomexamen i grunden. Ännu, 10 sept 2018, finns det bara ett förslag om hur utbildningen kan se ut.

    • :

      Info från UKÄ, universitets kanslersämbetet: "Regeringen har den 14 juni 2018 beslutat om att legitimation ska införas för kuratorer inom hälso- och sjukvården. Nu införs därför en hälso- och sjukvårdskuratorsexamen som ska vara grunden för legitimation. Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen blir en yrkesexamen på avancerad nivå och omfattas av 60 hp. Foör examen ställs också krav på avlagd socionomexamen (eller annan motsvarande examen). Ändringen i högskoleförordningen träder i kraft den 1 augusti 2018; första kullen studenter kan tidigast påbörja utbildning mot Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen ht2019."

    • SYV-besökare : Allt är väldigt nytt och även om beslut har fattats kommer det ta tid innan alla delarna är på plats. För utbildningen krävs socionomutbildning eller motsvarande. Utbildningarna har inte startats än. Det är Socialstyrelsen som fattar beslut om legitimation. Se länken https://akademssr.se/yrkesfragor/socionom/kurator-inom-halso-och-sjukvard/legitimationnu
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Kika gärna på https://akademssr.se/sites/default/files/files/ny_policy_kuratorer_hs_150206.pdf

    och i grunden är det både för Nya och redan yrkesverksamma kuratorer -socionomexamen.

    "Nya kuratorer" behöver påbyggnadsutbildning efter socionomexamen.

    Studie- och yrkesvägledare

    Svar från en sakkunnig - var god läs nedan:

    Beslut togs i juni om att det fr.o.m. 1 juli 2019 införs legitimation för kuratorer inom hälso- och sjukvård (dvs inte i kommunal verksamhet utan hälso- och sjukvård).
    Man kommer som enskild kurator få ansöka om legitimation. Kravet kommer att bli 60 hp på avancerad nivå - hälso- och sjukvårdskuratorsexamen - men det kommer att finnas övergångsregler som det står om i propositionen***; "Även yrkesverksamma kuratorer ska under en övergångsperiod kunna få legitimation, om de har avlagt en socionom-examen eller någon annan likvärdig utbildning samt har varit verksamma i yrket i minst fem år, alternativt i två år och har en relevant vidareutbildning".

    Jag skulle tro att alla lärosäten som vill ge utbildningen är i full fart med att iordningställa utbildningen (uppgift från september 2018). Det kommer, tror jag, bli en sammanhållen utbildning med olika kurser relaterade till de mål som UKÄ** beskriver.
    När det gäller kraven på grundutbildning diskuteras även det i UKÄs rapport och om jag förstår det rätt kommer lärosätena få bedöma om det är relevant utbildning som en sökande har (om hen har en annan utbildning än socionomexamen).

    Hänvisning: Propositionen*** som togs, Socialstyrelsens utredning samt Universitetskanslerämbetets förslag** till examensbeskrivning.
    Länktips: riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/legitimation-for-halso--och-sjukvardskuratorer.

    Med vänliga hälsningar
    Karolinska Institutet
    Sektionen för socialt arbete

    SYV-besökare SYV

    Vi vet ännu inte så mycket mer än vad man kan läsa på regeringens hemsida >, Kuratorsföreningens > och Akademinersförbundet SSR´s hemsidor.

    Man har fattat beslut om legitimation för sjukhuskuratorer och för närvarande utreds hur en utbildning för kuratorer ska se ut och vilka lärosäten som kommer att beviljas ge den utbildningen. Via länkarna ovan kan man läsa om övergångsbestämmelser för personer som tidigare arbetat som kurator.
    Om det ska vara möjligt att bli behörig till utbildning för kuratorer med annan utbildning än socionom vet man ännu inte.

    Med vänlig hälsning
    S.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! vi fick idag svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Vad gäller den nya Hälso- och sjukvårdskuratorsutbildningen så är det beslutat av regeringen att denna legitimation införs, se länk och information nedan. Det är vidare fastslaget att för att vara behörig för att läsa hälsa- och sjukvårdskuratorsutbildningen ska man ha socionomexamen som grund. I dokumentens finns även information om övergångsregler (se nedan) för redan yrkesverksamma kuratorer.

    Då examen/utbildningen är ny för i år, finns ännu ingen utbildning att söka, lärosätena har helt enkelt inte hunnit göra klart utbildningsplaner och annat krävs för att kunna ansöka hos UKÄ om examensrätt. Men det är flera lärosäten som är på gång med det, och förhoppningsvis finns utbildningen att söka nästa höst, ht-19. Den kommer vara på 60 hp.

    Kuratorslegitimationsutbildningen

    www.regeringen.se/48fc30/contentassets

    sid. 8:

    1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2019.

    2. Vid ansökan om legitimation som hälso- och sjukvårdskurator, som har kommit in till Socialstyrelsen före den 1 juli 2024, ska följande anses likvärdigt med en hälso- och sjukvårdskuratorsexamen.

    Socionomexamen eller annan relevant examen på minst grundnivå i högskolan, tillsammans med

    a) verksamhet som kurator inom hälso- och sjukvården i minst fem år,

    eller

    b) verksamhet som kurator inom hälso- och sjukvården i minst två år och relevant vidareutbildning.