Olivia
    Hej: jag ska nu söka in till gymnasiet och tänker söka samhälls. När jag ska välja språk så kan jag välja att antingen fortsätta på spanska från högstadiet eller välja ett nytt språk. Jag vill egentligen välja ett nytt och det finns en risk att jag ej kommer få godkänt i spanska i gymnasiet då jag har haft det svårt sen högstadiet men jag har försökt kämpa på och har E än så länge. Grejen är ju den att de extra högskolepoängen man kan få kan vara jättebra men vad hjälper de om jag får F. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Olivia,
    F betyg ger inte meritpoäng, men med F betygen kan faktiskt tas in i Examensbevis och det är inte omöjligt att komma in på en högre (eftergymnasial) utbildldning - med exempelvis F betyg i Spanska 3 och 4 i sitt examensbevis.
    Och det går faktiskt att få meritpoäng och till och med nå upp till "max" i merit även utan godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Läs mer om meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Du ber om råd hur du ska göra?
    Svaret beror på om du vill kämpa vidare med spanskan, eller om du vill i stället satsa på ett eller två nya språk, ex. kan du på SA läsa Tyska 1 och Franska 1, eller om du vill kika på andra program, på förslag EK/inriktning Juridik (på EK läser man endast en kurs moderna språk som en obligatorisk kurs, se Programplan för EK >>). Och t.ex på ES läser man inte mod.språk alls, om man inte vill. Inriktning Estetik och Media behöver inte - annars, förutom det att man slipper läsa mod.språk och mer matte än bara första gymnasiekurs, vara så olik SA.
    Det är faktiskt väldigt många kurser som är identiska på SA och EK/juridik och ES/media och examensbevis från de tre utbildningar kan vara mycket lika och i vissa fall nästan identiska (beroende på vilka valbara kurser man kommer att ha betyg i).
    Hälsningar
    D: