Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!

    Det finns ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2 - t.ex om man gick på Naturvetenskapsprogrammet, på Naturbruksprogrammet eller på Vård- och omsorgsprogrammet - kan man i stället för Naturkunskap 2 inkomma med godkända betyg i andra kurser, som ingår i de tre (ovan nämnda) program.

    Vilket program på gymnasiet har du läst?

    Vänligen

    Julia Syv

    • : Jag gick Bygg och har läst till dom andra kurserna som man skulle ha, tex Matte 2
    • Milla : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!

    Se på den här sidan

    som presenterar Ämneslärarprogrammet - grundskolelärare i tre ämnen, bland dem Idrott och de kräver inte Naturkunskap 2, de kräver inte ens Naturkunskap 1b, de kräver andra kurser + Grundläggande behörighet krävs alltid till alla högskoleutbildningar. Som jag ser det, så skulle du kunnat ha F i Naturkunskap 1a1 och inte har läst Naturkunskap 1a2 och ändå bli behörig.

    Däremot om man vill bli Gymnasielärare i Idrott, då krävs det godkänt betyg i Naturkunskap 2. Som gymnasielärare i Idrott, är du också behörig att undervisa på grundskolan (i samma ämnen som du är behörig för gymnasiet).

    På grundskolan är man oftast behörig lärare i 3 ämnen. På gymnasiet - i 2 ämnen.

    Jag tror inte SYV-en sa fel till dig. Om det är just Grundskolelärare du vill bli, så behöver du inte för att kunna bli lärare i Idrott, godkänt betyg i Naturkunaskap. Skulle du vilja kombinera: grundskolelärare i Idrott och två andra ämnen (vilka i så fall?) då kan det krävas godkända betyg i vissa kurser (beroende på vilka andra ämnen du vill bli behörig i).

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag ska läsa så jag kan jobba på Högstadiet ( åk 7-9 ) och då måste jag ha Naturkunskap 2
    • Julia : Om du vet att du behöver ha godkänt betyg i Naturkunskap 2 och du gjorde ansökan senast 15 april till högskola, försök då se till att du kompletterar med betyget i Nk2 innan 20 juni 2016, som är sista kompletteringsdag. Betyg kan man skaffa sig genom studier på komvux eller genom Prövning.