Hej Robin,
    båda de kurserna är Programgemensamma och med det Obligatoriska på Hotell- och turismprogrammet på "ungdomsgymnasiet" ... men om du är 23 år, då är du, förmodar jag, färdig med gymnasieskolan. Komvux i någon kommun kanske kan erbjuda en eller båda av de gymnasiala kurser som du vill studera, men du kan endast läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller via komvux i din hemkommun, alltså kommer inte komvux i ngn annan kommun ta in dig utan att din kommun åtar sig att betala för utbildningen (men det är frivilligt för din kommun att göra och det är mycket sällan som man kan få detta igenom...).
    Ungdomsgymnasiet kommer inte ta in dig pga du är över 20 år... så svar är tråkigt nog att du inte kan studera de kurserna om komvux i din kommun ej erbjuder dem. Men även om komvux i din kommun erbjuder de kurserna, är det inte alls självklart att just du får plats på dem.
    Om du av någon anledning ändå vill hitta i vilka kommuner som de kurserna erbjuds för vuxna, över 20 år, alltså på Komvux, då är det bäst att börja fråga på komvux i följande kommuner (där det finns störst chans att hitta de kurserna):
    Karlskrona
    Norrtälje
    Arjeplog
    Östersund
    Åre
    Mora
    Stenungsund
    Flen
    Örebro
    Stockholm
    Karlstad
    Arboga
    Upplands Väsby
    Ystad
    Hallsberg
    Borås
    Hudiksvall
    Göteborg
    Jönköping
    Motala
    Kristianstad
    Norrköping
    Lidköping
    Osby
    Kungsbacka
    Berg
    Gislaved
    Laholm
    Gävle
    Eskilstuna
    Sollefteå
    Söderhamn
    Bengtsfors
    Strömstad
    Halmstad
    Sundsvall
    Huddinge
    Västerås
    Tyresö
    Uddevalla
    Uppsala
    Dals-Ed
    Karlshamn
    Gotland
    Kramfors
    Simrishamn
    Lund
    Helsingborg
    Kiruna
    Hultsfred
    Härnösand
    Kalmar
    Falun
    Mölndal
    Växjö
    Leksand
    Vännäs
    Katrineholm
    Luleå
    Uppsala
    Trollhättan
    Malmö
    Malung-Sälen

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick idag svar från Hermods; var god läs deras svar i sin helhet, nedan:

    Dessa två kurser finns tyvärr inte i vårt utbud för privatpersoner.

    Men däremot för kommunal vuxenutbildning på distans, det vill säga att komvux i de kommuner vi har avtal med kan köpa in dessa kurser till sina elever.
    Bor man inte i en kommun som har avtal med Hermods kan en möjlighet att få läsa via en grannkommun genom interkommunal ersättning.

    Vilka kommuner som erbjuder kursen Resmål och resvägar via Hermods går att se via denna länk:
    https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/gymnasial-vuxenutbildning/resmal-och-resvagar/

    Kursen Service och bemötande 1 ingår i tre av våra yrkesutbildningar KonferensTurism och Hotell men kan också läsas som fristående kurs.
    Vilka kommuner som erbjuder dessa utbildningar via Hermods går att se via respektive länk, hör med studievägledare på dessa orter om det går att endast läsa Service och bemötande 1 som fristående kurs.

    Med vänliga hälsningar

    Liselotte