Martina
    Hej!

    Jag är intresserad av att läsa till audionom men är fundersam över utvecklingsmöjligheterna inom yrket. Har försökt söka på magister/master utbildningar för audionomer, men inte hittat några. Har ni några tips på program på avancerad nivå som passar audionomer? Det behöver inte vara inom just audiologi eller hörselvetenskap, utan kanske inom något närliggande område.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martina,

    det tar några år att läsa till Audionom. Och utbildningsutbud förändras. De program på avancerad nivå som finns idag kanske inte finns om 3 år och tvärtom: helt nya utbildningar kan tillkomma.
    De som borde känna till de framtida planerna och vilka vidareutbildnings och karriärmöjligheter audionomer har är:
    studievägledare på audionomprogrammet; Audionomernas yrkesförening; de nuverksamma audionomer.

    Hej igen,

    vi fick idag svar från en sakkunnig; Var god läs hans svar nedan:

    Det korta svaret just nu är att det inte finns någon strukturerad vidareutbildning för audionomer.
    Det finns möjlighet att läsa vidare och ta ut en magister- eller masterexamen för att kunna doktorera. Antalet disputerade audionomer är ca 21 stycken i nuläget (uppgift från augusti 2019).

    Men det saknas, menar vi i Audionomerna SRAT, en specialistutbildning som ger vissa formella kliniska kompetenser. I dagsläget är det upp till studenten att själv sätta ihop sin egen vidareutbildning och det är tyvärr inte säkert att arbetsplatser har tjänster som kräver mer än kandidat- & yrkesexamen som audionom.

    Tidigare fanns både ett magister och ett masterprogram i audiologi vid Lunds Universitet som tyvärr har lagts ner. Istället är dessa studenter hänvisade till en generell examen i medicinsk vetenskap med inriktning audiologi. Vi har arbetat aktivt för att Lund ska återinrätta dessa program men hittills utan framgång. De som just nu har flest kurser i audiologi på avancerad nivå är Örebro Universitet. Där kallas dock audiologi för hörselvetenskap.

    Jag tror att samtliga universitet som erbjuder audionomprogrammet har examensrättigheter för magisterexamen i audiologi. För den som är intresserad av att läsa vidare och satsa på en akademisk karriär är förutsättningarna ganska goda. Men för den som vill läsa vidare i syfte att utöka sin kliniska kompetens så ser det just nu mindre bra ut. Vår förhoppning och vår målsättning är att det ska finnas ett större kursutbud inom audiologi på avancerad nivå på på svenska universitet.

    Svar,ovan, är från en sakkunnig som Fråga SYV mottagit den 27 augusti 2019.