Elin
    Hej! Jag är en examinerad lärare i F-3. Jag har läst och får undervisa i svenska, engelska, matte, so/no/teknik. Jag skulle gärna vilja undervisa i Idrott och hälsa i samma ålder har jag kommit på. Hur går jag tillväga? Måste jag läsa till ämneslärare eller räcker med med en påbyggnadskurs? Hur fungerar det?

    MVH Elin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin;
    när det är lärarbrist, kan man undervisa även som obehörig (icke-legitimerad) lärare... vilket du säkert vet själv om också...
    Vill du få utökning av din lärarlegitimation (jag antar att du har legitimation) - är det en fråga till Skolverket vad de kräver för att kunna utöka din legitimation men ännu ett ämne. Vi känner till att de har förekommit att Skolverket kunde utöka legitimation inte endast på grundval av studier utan även pga lärare hade de facto undervisat under längre tid i de ämnena där de inte var behöriga, men Skolverket ansåg att de genom lång arbetslivserfarenhet skaffade sig kvalifikationer som Skolverket kunde bedöma som tillräckliga för att utöka deras legitimation.

    Tips: ställ din fråga till Skolverket och till de lärosätena där Idrottslärare utbildas. Om du kan - som obehörig - få jobb som idrottslärare, börja jobba (då du både skaffar dig erfarenhet och kan bestämma om det är verkligen det du vill satsa på och så kan du kanske få bli behörig i det ämne också, även utan formella studier inom det ämnet).