Sofia
    Jag har sökt till socionomprogrammet två gånger förut men inte kommit in. Börjar nu fundera på att plugga upp betygen men alla kurser från gymnasiet räknas ju inte in i ett universitetsprogram. Vilka kurser från gymnasiet ska jag då plugga upp som räknas in i ansökningen till socionomprogrammet?
    • Anna : Har du Examensbevis (eller Slutbetyg)? Har du kompletterat med kurser efter gymnasiet eller söker du på ett utbildningsdokument utan "tillägg"?
    • : Jag har slutbetyg och godkänt eller högre i alla ämnen under gymnasiet. Läste till matte 2b efter gymnasiet
    • Julia : Jag har nu skrivit svar till dig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    om du har ett slutbetyg och läste matematik 2b efter gymnasiet (jag antar att du inte hade betyg i Matematik B i ditt slutbetyg) - räknas alla kurser från ditt slutbetyg plus betyget i matematik 2b in i ditt jämförelsetal. Sedan lägger man till Meritpoängen om man har några.

    Om du har lägre betyg än A i matte 2b, kan du göra prövning i matematik 2a (en lättare kurs, i vilken det är lättare att få högre betyg i) och i så fall kommer det högre betyget räknas in (alltså betyg i matematik 2a kan räknas in i stället för 2b).

    Annars så kan snabbaste och billigaste vägen in på högskola ligga via Högskoleprovet (detta bl.a för att varje prövningsförsök kostar 500 kr och hela högskoleprovet - endast 450 kr).

    Vänligen
    Julia