Ebba
    Hej.
    Det är så att jag vill söka till sjuksköterskeutbildningen. Jag går sista året på gymnasiet och tar studenten nu till sommaren. Som jag förstått det, söker man nu i mars för att börja plugga till hösten. Min fråga är då vilka betyg man söker på? Söker man på höstterminens betyg eller vårterminensbetyg (som är slutbetygen). Under höstterminen har vi nämligen inte fått alla betyg än, det saknas cirka 6 betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    du har rätt i att ansökan måste göras inom Ansökningsperiod - innan mitten på april 2019 /om man vill börja på en högskoleutbildning till hösten/, och att betygen för elever som går på gymnasiet blir då ännu inte satta.
    Då funkar det så här: du bör Komplettera med ditt examensbevis - senast sista kompletteringsdagen (men helst så fort du fått ditt Examensbevis). Datumen som man får "förhålla sig till" finns att se på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.
    Konkurrerar gör du med det meritvärde som kommer räknas ut på ditt Examensbevis; det är alltså de betyg som ingår i examensbeviset som ligger till grund för ditt Meritvärde (jämförelsetal + ev. meritpoäng).
    Om man inte kompletterar med de nödvändiga betygsdokument senast sista kompletteringsdatum (som förmodligen blir 20 juni 2019), kommer man inte delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Vänligen
    ANNA