Daniel SYV

    Följande gymnasiala kurser med godkända betyg krävs för särskild behörighet inför Ämneslärarutbildningar (information från mars 2020):

    Ämneslärare på högstadiet (grundskolans årskurs 7-9)
    Ämnet: Hem- & konsument kunskap - Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Slöjd - Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Teknik - Matematik 3, Naturkunskap 2** och Samhällskunskap 1b*.

    Ämneslärare på högstadiet (grundskolans årskurs 7-9) och gymnasiet
    Ämnet: Teckenspråk - Samhällskunskap 1b* samt Svenskt teckenspråk för hörande 3 eller motsvarande kunskaper;
    Ämnet: Svenska - Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Svenska som andraspråk - Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Samhällskunskap - Matematik 2 och Samhällskunskap 2;
    Ämnet: Religionskunskap - Historia 1b*** och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Musik - Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Modersmål - Modersmål 2 eller motsvarande kunskaper och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Moderna språk - Moderna språk 3 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Matematik - Matematik 4 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Kemi - Biologi 1, Kemi 2, Matematik 4 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Idrott och hälsa - Idrott och hälsa 2 (alt "motsvarande") och Matematik 2, Naturkunskap 2** och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Historia - Historia 1b*** och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Geografi - Matematik 2 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Fysik - Fysik 2, Matematik 4 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet Engelska - Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Biologi - Biologi 2, Kemi 1, Matematik 3 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet Bild - Samhällskunskap 1b*.

    Ämneslärare på gymnasiet
    Ämnet: Teknik - Fysik 2, Matematik 4 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Teater - Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Psykologi - Matematik 2 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Naturkunskap - Matematik 3, Naturkunskap 2** och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Latin - Latin – språk och kultur 2 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Juridik - Historia 1b*** och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Grekiska - Klassisk grekiska – språk och kultur 2 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Företagsekonomi - Matematik 3 och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Filosofi - Historia1b*** och Samhällskunskap 1b*;
    Ämnet: Dans - Samhällskunskap 1b*.

    __________
    * - i stället kan man ha godkända betyg i kurserna Samhällskunskap 1a1 och 1a2;
    ** - det finns ett antal olika "ersättningsmöjligheter" för kursen Naturkunskap 2;
    *** - i stället kan man ha godkända betyg i kurserna Historia 1a1 och 1a2.