Hej Evelina,
    Se gärna >>>Programplan för SA, samhällsvetenskapsprogrammet - och du kan där, på länken, se vilka kurser som ingår i inriktningen

    Alla inriktningskurser måste läsas, de är obligatoriska för de som läser den aktuella inriktningen och betyg i de kurserna måste finnas med i Examensbeviset (dock kan Undantag finnas - om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, får inriktningskurserna bytas mot andra kurser och programfördjupande kurser - likaså; det är endast Gymnasiegemensamma ämnen som ej får bytas ut - förutom att matte -kurser får man "ta" från "fel spår".. men det är endast om beslut om Individuellt anpassat program finns - och ett sådant beslut är ett Undantag och fattas av rektor nästan endast om eleven byter program och med målsättningen att eleven ej ska läsa under längre tid än nödvändigt).
    ******
    I vilken ordning, dvs hur kurserna på varje gymnasieskola fördelas på olika årskurser - är det upp till varje gymnasieskola att bestämma.
    Rimligtvis kan man inte läsa kurser på nivå 2 innan man har läst kurser inom samma ämne på nivå 1... men annars kan kurserna läsas under olika årskurser. Vi känner t o m fall då Idrott och hälsa 1 lästes av eleverna under åk3 /pga lärare ej fanns under de två föregående åren/.

    Andra orsaker till "ovanlig fördelning" av kurserna kan vara - schema-tekniska problem, lokalbrist mm.

    Vi på fråga syv kan svara på frågan vilka kurser som på en viss gymnasial utbildning som måste läsas - men ej hur de fördelas på olika årskurser; den frågan får man svar på - på varje berörd gymnasieskola.

    Vänliga hälsningar

    ANNA