Tova
    Hej!
    Jag gick ut gymnasiet 2017 och har ett examensbevis då alla 2400 poängen var mer än "godkända" så att säga.

    Jag funderar dock på hur jämförelsetalet räknas när man gör prövningar på komvux? Jag har bara 0,5 merit för matte 3, men skulle vilja läsa till extra för att få full pott.

    Räknas alltid kurserna ut efter ens FÖRDEL om man har flera kurser från komvux/prövningar som ger meritpoäng och att man egentligen kommer över 2,5 som är max?

    T.ex om vi utgår från att jag ska söka en utbildning som kräver matte 2, och jag läser till engelska 7, båda moderna språk steg 3 och 4 samt matte 4 - räknas då de betygen in som ger mig bäst jämförelsetal? Tillsammans blir ju detta 3 i meritpoäng och jag har ju redan 0,5 i examen för matte 3, så 1 poäng någonstans kommer ju räknas bort, men vilken/vilka kurser tas då bort? Den jag har sämst betyg i?

    Och räknas då "hela kursen bort" från jämförelsetalet eller enbart själva meritpoängen som är för mycket? (Om vi utgår från att kursen ej krävs för behörighet på programmet).

    Undrar även om man göra en prövning i moderna språk 4 utan att ha moderna språk 3, och således få 1 meritpoäng på en gång? Eller måste steg 3 finnas med för att man ska få tillgodoräkna sig 1 poäng för steg 4?

    • :

      Undrar även om man kan göra en prövning i moderna språk 4 utan att ha moderna språk 3, och således få 1 meritpoäng på en gång? Eller måste steg 3 finnas med för att man ska få tillgodoräkna sig 1 poäng för steg 4?

    • Anna : Prövningar får man göra utan att visa upp några betyg,över huvudet taget. Därför borde det vara fullt möjligt att få meritp. för mod.språk4 utan att ha betyg i mod.språk3.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,
    Antagning.se kommer att räkna till din fördel - i alla de fall där det är möjligt.
    du kan inte genom komplettering efter gymnasiet försämra dina chanser komma in på en eftergymnasial utbildning, bara förbättra.
    Om du uppnår fler meritpoäng än max., som är 2,5 - kommer de kurser räknas in som ger dig mer höjning av ditt meritvärde.

    vänligen
    Julia syv