lisa
    Hej, jag läser samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap åk 2 på Katedralskolan i Lund. Vi ska nu välja 4 kurser som vi vill läsa i åk 3 och jag har bestämt mig för att välja engelska 7 & tyska 1, men har fortfarande två kurser kvar till att välja. Det finns två utbildningar som intresserar mig och som jag har svårt att välja mellan, vilket är juristutbildningen och psykologutbildningen. Nu är det så att man kan läsa kriminologi och undersökande beteendevetenskap i min skola. I och med att jag antingen kommer söka till jurist- eller psykologutbildningen, så undrar jag om jag kan ha nytta av kriminologi kursen i juristutbildningen och undersökande beteendevetenskap i psykologutbildningen om jag istället väljer det. Jag tänker att kriminologi kanske kan på något sätt kopplas till juristutbildningen och att undersökande beteendevetenskap hör ihop med psykologutbildningen, vet inte riktigt om jag inbillar mig heller. Har en sån beslutsångest om jag ska välja kriminologi och undersökande beteendevetenskap.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Formellt sett, så kommer du tyvärr inte ha några fördelar av att ha läst kriminologi eller beteendevetenskapliga kurser, när du söker till högskoleutbildningar Jurist och Psykolog. Är man behörig, konkurrerar man sen med det Meritvärde som är "betygssnittet" och både Jurist och Psykolog är mycket populära yrken och därför är det många som söker till de utbildningarna och dessutom har sökande ganska höga betyg - därför behöver du tänka på hur högt Meritvärde du kan få.

    För godkänt betyg i Engelska 7 får du 1.0 meritpoäng. För Tyska 1 får du inga meritpoäng. Om du vill försöka få fler meritpoäng än de du får för Eng7, så är det Moderna språk3 och 4 samt "högre kurser i matematik" som du bör läsa. Om du inte kan eller absolut inte vill läsa mer matte eller Moderna språk 3, då tycker jag de kurser som du planerar välja - är rätt kurser, som ligger i linje med det som du är intresserad av. Det blir säkert roligt för dig att läsa dem (eftersom du är klart intresserad av de ämnena) och det blir även lättare att läsa på högskola sen, eftersom du skaffar dig förkunskaper på de kunskapsområdena. Men formellt sett, vid ansökan till högskola, kommer du, tyvärr, att inte ha några fördelar (förutom att du kanske kan få högre betyg i de kurserna som bidrar till högre "snitt").

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare