Mendy
    Vet inte riktigt vilken linje jag tänker gå på fast funderar på International Baccalaureate. Nu undrar jag vad jag kan göra, vad jag kan bli i framtiden och om linjen är svår för mig som har rätt så goda betyg, alltså för det mesta C och B.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mendy,

    det speciella med IB är några olika saker:
    - undervisning sker på engelska i alla kurser förutom då i Svenska;
    - utiblidningen är anpassad enligt de Internationella kraven - och "klassas" som en sort "utländsk utbildnding" i Sverige, alltså inte en svensk gymnasieutbildning; och med det finns det både För- och Nackdelar.

    Fördelar:
    man blir bra förberedd inför jobb eller studier utomlands pga språket: Engelska; och så vistas man i "internationell miljö" då det brukar finnas elever från olika länder (bl.a de vars föräldrar jobbar tillfälligt i Sverige); personal på IB-diploma program är van vid elever som söker högre studier i utlandet och kan ge mycket mer stöd och hjälp inför ansökan till utländska universitet, jämfört med en "vanlig svensk" gymnasieskola (i alla fall som oftast).

    Nackdelar:
    om man av ngn anledning inte uppfyller kraven och därför inte får Diplom i slutet av IB, då kan man tyvärr inte komplettera på komvux; utan man måste göra de så kallade "omprov" RETAKES och man får bara 2 chanser, inte fler. Och i så fall blir man sedan tvungen försöka komma in på en folkhögskola (Allmän kurs) och på ett läsår där försöka få Omdöme om grundläggande behörighet (detta i fall man vill bli behörig till eftergymnasiala studier).

    Du får gärna besöka IB-skolorna (det kan finnas vissa skillnader mellan olika IB-upplägg på olika gymnasieskolor, speciellt under första året). Lista på IB-gymnasierutb. i Skåne finner du HÄR.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Detta är ju bra att veta, tack så mycket för hjälpen!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!