Karolina
    Jag går nu i 2an och försöker bli psykolog, men jag glömde att det är mycket som krävs för att kunna komma in på psykologprogrammet. Så jag började undra om vad kan jag egentligen plugga vidare till efter gymnasiet.
    • SYV-besökare : Om man t.ex är mycket osäker om vad man vill plugga vidare efter gymnasiet, kan det vara en bra idé att försöka få jobb; och jobba ett tag... för att senare, när man kommer på vad man vill läsa - söka den "rätta" utbildningen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karolina,

    kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet där det berättas om olika saker man kan göra efter gymnasiet.

    Du nämner psykolog i din fråga; det är rätt lätt att bli BEHÖRIG till psykologprogrammet - på din gymnasial utbildning, SA, läser du alla kurser som krävs för behörighet; men sedan är det hård konkurrens om platserna, men gör Högskoleprovet /kostar 450 kr och en "lördag" offrar man... sin din ca 9-10 timmar på en lördag/ - men det kan vara värt det... då man kan komma in på en högskoleutbildning i HP-urvalsgruppen.

    Se gärna info om "liknande yrken" - som t.ex Psykologisk coach >>, Lärare i psykologi>>> och Socionom>>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA