Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag undrar om eleven fyllde 19 år under 2017 eller om hen fyller 20 under detta kalenderår? Det är viktigt för elevens möjlighet att söka till ungdomsgymnasiet. Om hen fyller 20 år i år, då är det för sent att söka till ungdomsgymnasiet; då är det komvux som gäller.

    Grundskolekompetens för en yrkesutbildning på Komvux är = godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik (motsvarande godkänt betyg från Vårterminen i åk9).
    Från engelska kan man ofta få dispens; även från matematik kan man många ggr få dispens.
    Från kravet på Kunskaper i svenska eller svenska som andraspråk kan man inte få dispens, men många ggr kan man göra Nivåbedömningstest på Komvux och om personen blir bedömd "ha kunskaper som motsvarar godkänt betyg i svenska som andraspråk" som motsvarar E betyg i åk9 på grundskolan, då kan komvux ta in på en yrkesutbildning, även om betyget saknas. Det är alltså inte alltid nödvändigt att just skaffa sig just Betyg. Det är omständigt med anmälan till prövning och så kostar det också, 500 kr i prövningsavgift.

    Om eleven fyller 20 år under 2017 är hen gammal nog att läsa på komvux från 1 juli 2017. Även om eleven är yngre, kan elevens hemkommun köpa plats på komvux och då kan hen antas även om hen är yngre.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte