Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Therese,
    arbetsgivare får anställa "vem som helst" som SYV; det är inte förbjudet (detta pga ännu är SYV ej ett legitimations-yrke).

    "Behörig SYV"
    Man gör, allmänt, skillnad på "Behörig SYV" och andra SYV-ar. En Behörig SYV är den som har examen från studie- och yrkesvägledarprogrammet som är en 3-årig högskoleutbildning på heltid.
    Som "obehörig SYV" kan man ha vilken som helst utbilnding, enligt arbetsgivarens bedömning. I första hand anställer arbetsgivare personer som har SYV-examen;
    i andra hand - de som har lärarexamen (men av någon anledning inte kan eller vill arbeta som lärare);
    i tredje hand - de som har en annan högskoleutbildning som ex. kandidatprogrammet i beteendevetenskap eller utbildad socionom (eller kanske "nästan" utbildad socionom, som läste nästan hela programmet men sedan hoppade av sista året eller sista terminen...).
    Att utan någon form av högskoleutbildning bli anställd som SYV, känner jag inga exempel på.

    Om du har - sedan innan - "någon form" av högskoleutbildning, har du en viss chans att få anställning som SYV (kanske ett vikariat, eller deltid, eller "timmar vid behov"), om ingen behörig SYV söker jobbet.
    ****
    Du nämner yrkeshögskola i din fråga. Inom YH kan man inte utbilda sig till SYV eller något "mycket liknande" yrke; men kika i alla fall på yh som leder till yrken Integrationspedagog; Stödpedagog; Studiehandledare och Behandlingsassistent samt Lärarassistent>>.

    ****
    Tips! allt fler skolor börjar anställa Skolvärdar/värdinnor >>; och "vilken som helst" utbildning, enligt arbetsgivarens bedömning, passar till den yrkesrollen.

    Vänligen
    Julia syv
    PS: Arbetsförmedlingen brukade förut kunna anställa som Arbetsförmedlare, även om man inte hade högskoleutbildning (känner personligen en man som i många år, med utbildning Lastbilschaufför - arbetade som Arbetsförmedlare, men nu är han pensionär); AF kunde värdesätta varierande eller unik arbetslivserfarenhet och anställa som arbetsförmedlare och jag skulle ge dig rådet att söka jobb på AF, om det inte vore så att AF fick stora sparkrav på sig och varslade nyligen 4.500 tusen av sina anställda.
    Jag är "rädd" att det blir under ett tag framöver mycket svårt att få jobb som obehörig SYV - för att de tidigare anställda på arbetsförmedlingen kommer att "snappa åt sig" alla de jobben, där arbetsgivare inte strikt kräver att man har SYV-examen.