melis
    Om Man går i komvux och höjer sig från F, hamnar man i BII gruppen liksom vid prövning, eller den vanliga BI gruppen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man på sina Gymnasiala betyg ej är behörig, kan man i så fall inte prövas i BI, direktgruppen.
    Däremot om man, trots F i Gymnasiebeviset, ändå är behörig även innan man kompletterar, då prövas man i BI, direktgruppen, med det lägre meritvärde

    Och

    samtidigt prövas i BII, kompletteringsgruppen - med det högre meritvärde (som man får efter kompletteringen).

    I fall man endast blir behörig efter kompletteringen, prövas man endast i BII, kompletteringsgruppen.

    Att man kompletterar genom att läsa kurser på komvux eller genom att göra prövnignar - spelar ingen roll vad gäller att prövas i BI eler BII. Detta för att: de Betyg, som man får genom prövningar, är jämställda (har samma värde) som betyg man får i slutet av lästa kurser.

    Hänvisning: antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval.

    Vänligen
    ANNA

    • : Okej! Jag tänkte mer på det högre meritvärdet man får efter att ha gått i komvux, hamnar man i BII gruppen med den också?:)
    • Anna :

      Du kan med fördel läsa info på antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval för att det är Antagning.se som bestämmer i vilka urvalsgrupper man prövas. Deras tolkning av reglerna gäller, oavsett vad jag svarar till dig. En sak kan jag dock säga, där jag är helt säker: man kan Inte genom studier på komvux försämra sitt meritvärde; endast höja (eller så blir det kanske ingen skillnad mot tidigare...). Om det finns flera betyg i samma eller i motsvarande kurer, gäller det Högre betyget; och Antagning.se räknar alltid, i de fall det är möjligt, till sökandes Fördel. Finns det, alltså, flera sätt att tänka kring meritvärde, då tänker Antagning.se på det sättet som gynnar dig, som sökande.

    • : Tack☺️
    • Mikael : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp !
    Läs alla kommentarer