Hej Josefin,

    Det är Matematik 4 kursen du behöver "oroa" dig för - :) jag menar att du för behörighet till lärarutbildningen /lärare i matematik/, behöver du godkänt betyg i matte 4 och den kursen läses som obligatorisk endast på inriktningen Teknikvetenskap på TE>> och på inr.Naturvetenskap på NA>>. På andra utbildningar är det inte uteslutet att man kan läsa matte 4 som en valbar kurs, men det går, å andra sidan, inte att garantera - därför, om du vill vara säker, då är det en av de två utbildningar som jag nämner ovan, som du bör på gymnasiet gå.
    Ang. engelska - så läser man tillräckligt med engelska på alla högskoleförberedande gymnasieprogram, dvs eng 5 och 6 och det räcker för behörighet till den utbildningen efter gymnasiet som du vill gå. Dock är det bra att även läsa engelska 7 som en valbar kurs, vilket ofta är möjigt, oavsett vilken skola eller program man går på.

    Sammanfattning:
    jag rekommenderar NA, naturvetenskap>> eller TE, teknikvetenskap>> och att du från början säger på skolan att du även vill läsa engelska 7 för att du vill bli lärare i engelska (för annars vill många läsa eng 7 endast för meritpoäng>> och vid konkurrens om utbildningsplatser på kursen måste urval göras på ngt. sätt).

    Bästa hälsningar

    ANNA