Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Meja!

    Gymnasielärare är oftast behörig i två ämnen. Samtidigt blir man behörig att undervisa i samma ämnen även på grundskola.

    En grundskolelärare är oftast behörig i tre ämnen men bara för grundskolan, inte för gymnasiet.

    För att bli behörig till att läsa vidare mot Mattelärare, behöver du godkänt betyg i Matematik 4. För att kunna komma in på lärarutbildningen med målet att bli behörig gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen är det bra att ha godkända betyg i biologi 2, fysik 2 och kemi 2 samt matematik 4, dvs samma behörighet som till Läkarprogrammet. Det räcker med att ha godkänt betyg i Kemi 1 och i Fysik 1a, om du inte ska bli just lärare i kemi eller fysik, utan lärare i naturkunskap.

    Om du väljer kombination - matematik och engelska, då kan du läsa inriktning "samhälle" på Naturvetenskapsprogrammet men välja Matematik 4 som en kurs inom programfördjupningen (du behöver, alltså, inte läsa inriktning "naturvetenskap"). Men om du vill bli lärare i NO_ämnena, är det klart fördelaktigt att läsa inriktning "naturvetenskap" där du läser fysik 2, kemi 2 och biologi 2 - kurser som behövs för att bli lärare i de olika naturvetenskapliga ämnen.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare