Emelie

    Hej! Jag är inte alls intresserad av så mycket i skolan. Jag gillar absolut inte språk & no. Men vet att det är svårt att inte läsa det alls då jag vill gå en högskoleförberedande linje. Men jag är väldigt intresserad av psykologi,kriminologi & psykisk ohälsa. Skulle kunna tänka mig jobba som brott/mord utredare,psykolog för ungdomar,hjälpa alkolister och narkomaner,jobba på psyke,kriminalvården,kriminolog osv. Finns det nån linje och skola som har mycket psykologi,kriminolog och psykisk ohälsa och liknande. Helst Stockholm och inte en snobb skola om man kan säga så.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    om det är högskoleförberedande program du vill gå men gillar inte språk och NO, då "röstar" jag på Estetiska programmet - för att på ES behöver du inte läsa moderna språk och du behöver inte läsa några NO-ämnen förutom naturkunskap 1b som är obligatorisk kurs.

    På SA, EK och HU ingår moderna språk - som obligatoriska kurser. På TE ingår inte moderna språk men då ingår fysik, kemi och ganska så mycket avancerad matte.

    På yrkesprogrammen läser man en mindre kurs, naturkunskap 1a1 och behöver inte läsa moderna språk; behöver inte heller läsa mer än en kurs i svenska (Svenska 1) och en kurs i engelska (Engelska 5).
    På de högskoleförberedande programmen läser man 2 kurser i engelska och 3 kurser i svenska.
    Vad du menar med "språk" ...? vet jag inte: om du menar Moderna språk eller svenska och engelska också som "språk"...
    I Stockholm finns det lite drygt 100 gymnasieskolor.. och du får gärna kika på alla dem..

    Det är tyvärr inte så att det garanterat finns utbildning som passar på alla dina önskemål och så garanti på att du också kommer in och sedan ska trivas perfekt... tyvärr inte. Du får kika på vad som erbjuds och välja utifrån det. Vad en "snobbskola" är kan finnas olika åsikter om. Det är ingen exaktvetenskap. Du och jag kan tycka olika i den frågan, t.ex.

    Du skriver att du vill gå högskoleförbredande program; då gissar jag att du vill sedan komma in på en högskoleutbildning; frågan är då Vilken utbildning? Om vi utesluter IB, så finns det endast sex stycken högskoleförberedande program - och om du inte vill läsa mycket NO och matte, så kan man utesluta NA och TE; då har vi endast SA, EK, HU och ES kvar. På SA, EK och HU läser man moderna språk och du gillar inte språk. Då är det endast ES kvar... och om det inte dans, musik eller bild du är inne på - då är det ES/teater eller ES/media - de två utbildnigar som finns kvar att titta på. ES/merida erbjuds i Sthlm på 14 gymnasieskolor. Exempelvis, erbjuder Globala gymnasiet samhällsprofil & Lbs-kreativa-gymnasiet-stockholm prifil "beteende" på ES/media.

    Du nämner mordutredare i din fråga; då rekommenderas det Polishögskolan som grundutbildning; som polis kan man sedan avancera till att bli utredare av grova brott (Mordutredare).
     För att komma in på polisutbildningen behöver man inte nödvändigtvis gå högskoleförberedande. Däremot behöver man körkort. På gymnasiet kan man ta körkort på FT/transport, FT är dock ett yrkesprogram...