Annie
    Jag funderar på att bli designer då jag tycker det är väldigt kul men är fortfarande inte helt säker.. Hur mycket tjänar en designer och vilken linje ska jag isåfall gå?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan kika på Hantverksprogrammet med inriktning Textil design http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/textil-design och se om detta program kan vara något för dig.

    Vad tjänar en designer? Oj, det är en svår fråga - det beror nog helt på vad du hamnar. Det är en ganska av konkurrens utsatt bransch med en tuff arbetsmarknad så de välbetalda jobben får man nog kämpa om och du får nog räkna med att det kanske kan ta ett par år att etablera sig om man har tur och är skicklig. Men om du verkligen gillar att utrycka dig och skapa inom det estetiska området så kan det ändå vara en viktig del av ditt liv och jätteroligt att plugga på gymnasiet även om du sen inte får ett välavlönat jobb direkt . Många har ett "vanligt" jobb vid sidan av och designar som en hobby eftersom man har det i sig på något sätt.

    Här har du lite lönestatistik för Kläddesigner http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kladesdesigner-1277

    /Lena, Syv