Josefin
    Hej! Jag vill försöka komma in på socionomprogrammet och där krävs blandannat Matte B/Matte 2a,b eller c som behörighet. Jag har läst Matte A på gymnasiet och tog studenten 2010. Vilken av Matte 2 är det jag ska läsa? Och har jag möjlighet att välja vilken som helst när jag läst matte A innan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ JOSEFIN,

    JA, DU FÅR LÄSA MATTE 2a eller 2b eller 2c, vilket som av de tre kurser.

    Matte B kan man inte längre läsa, det är en gammal kurs som inte längre ges. De som redan har godkänt betyg i Matte B är behöriga redan.
    Du som har betyg i Matte A, är behörig att läsa matte 2 - vilket av dem kurser.

    Matte 2a är lättare kurs; 2b är medelsvår och 2c är avancerad kurs. Det är alltså lättare att få högre betyg i matte 2a och det är tillräckligt för dig att bli behörig.

    Därför är mitt förslag att du i första hand läser eller gör prövning i matte 2a. Om det av någon anledning inte är möjligt, välj 2b i stället.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej och tack för snabbt svar! Skrev en kommentar på ditt svar nyligen men det verkade inte komma med så jag provar igen? Då känns det klokast att välja matte 2a efter jag läste Matte A på gymnasiet och det var ett par år sedan eftersom jag tog studenten 2010. Men syv i min hemkommun sa att jag skulle läsa Matte 2b? Men visst är det väl betyget som räknas, eller får jag högre poäng ifall jag läser matte 2b? Mvh Josefin
    • Mikael : Du vinner inget mer än möjligtvis lite mer kunskap genom att läsa matte 2 b. Du kan visa våra svar till SYV som sa att du bör läsa 2b; hen kan återkomma till oss. Du kan också läsa 2b och sen göra prov i 2a, så får du högre betyg - då 2b är svårare .
    • : Jag vill bara klara utbildningen så då kanske matte 2a är enklast att köra på! Men är de oftast så att om en utbildning har matte 2 som behörighet så är de antingen a,b eller c? Tänkt så jag slipper läsa matte 2 igen ifall ja väljer att söka en annan utbildning.
    • : Mvh Josefin
    • : Hej! Då är det kanske enklare att köra på matte 2a då jag vill klara matten innan 1/12. Men är de oftast så, att om en utbildning har matte 2 som särskild behörighet, är det då oftast någon av a,b eller c? Tänkte så jag slipper läsa om matte 2 ifall ja väljer någon annan utbildning i slutändan.
    • Mikael : Jag känner ingen utb på högskola som specifikt kräver matte 2b eller 2c.
    • : Okej! Så det min syv menade var att om man läser matte 2 på gymnasiet så är a=yrkesprogram B=samhällsvetenskapliga program och C=natur? Och när man läser på komvux så ska man inte välja a,b, eller c efter vilken typ av utbildning man ska läsa?
    • Mikael : Du blir behörig till socionompr. Med godkänt i matte 2a; även elever på yrkesprogram blir många ggr behöriga till högskola och kommer in direkt efter gymnasiet bl a på socionompr med betyg i matte 2a. Men om du vill läsa 2b eller 2c, så är inte det förbjudet: du kommer att läsa en svårt kurs och ska kunna mer matte, vilket är bra.
    • : Okej! Men eftersom jag läste matte A, tror året var 2007/2008 så kanske det ändå är smartast att läsa Matte 2a?
    • Julia : Med godkänt betyg i Matematik A är du nu behörig att läsa matte 2a eller 2b eller 2c. Du är behörig till vilken av dem tre mattekurserna. Matte 2a är en lättare kurs, som också är lättare att få högre betyg i. Jag tycker därför att du har rätt och att det är "smartast" att läsa Matte 2a. :)
    Läs alla kommentarer